فناوری اطلاعات

الزام تمام دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات هوشمند تا پایان برنامه هفتم

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده ها تکالیف و پروژه های پیشران هوشمند سازی را اعلام کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده های ملی که با هدف ارزیابی عملکرد دستگاه ها و تبیین قوانین جدید این حوزه برگزار شد، گفت: این جلسه برای تبیین ریل گذاری مصوبه برنامه هفتم و قانون بودجه سال 1402 در حوزه دولت هوشمند و حکمرانی داده ها برگزار می شود.

وی با اشاره به فرایند های طی شده در دولت الکترونیک تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند افزود: در حال حاضر که وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می شویم که بیش از 5200 شناسنامه خدمت و در حدود 63 درصد متصل هستند، کاملا مشخص است که بعضی دستگاه ها مانند تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و امور مالیاتی در این حوزه پیشرو هستند.

باقری اصل با اشاره به جرم انگاری در قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی درباره عدم رعایت مصوبات الزام آور کارگروه تعامل پذیری، گفت: تاکنون از بند مرتبط با این موضوع در این قانون استفاده نشده و امیدواریم با ارائه سرویس یکپارچه از سوی همه دستگاه ها از این ضمانت اجرا در جهت سزا دهی استفاده نشود.

وی افزود: تاکنون 5 جلسه کارگروه نظارتی با حضور رییس سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و وزیر ارتباطات برای وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف برگزار شده است.

دبیرشورای فناوری اطلاعات تصریح کرد: هوشمندسازی به این معنی است که به جای مراجعه مردم به دستگاه های مختلف، دستگاه های دولتی با جاری کردن داده ها بین یکدیگر به مردم خدمت ارائه کنند و به جای اعتبارسنجی افراد، داده ها و اطلاعات بر اساس سامانه های هوشمند و داده گاوی خدمت  ارایه شود

وی با بیان اینکه برخی از خدمات باید حتی بدون درخواست انجام شود، افزود: به طور مثال برقراری بیمه نوزاد بعد از تولد و یا معرفی کودک بعد از 6 سالگی به مدرسه نیاز به درخواست ندارد و به صورت هوشمند باید انجام شود.

دبیر شورای فناوری اطلاعات به مصوبه برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در پایان این برنامه مردم بدون مراجعه باید صددرصد خدمات را دریافت کنند و رتبه ما در این حوزه در دنیا باید به 75  برسد.

وی به پروژه ها و تکالیف ۲۰ پروژه پیشران هوشمند سازی اشاره کرد و افزود: در این دوره برنامه جدی طراحی شده و تمام موارد تبدیل به قانون شده است و باید با همکاری یکدیگر این تکالیف قانونی را به سرانجام برسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا