فناوری اطلاعات

عملیات “روبیکون” جاسوسی با دستگاههای رمزگذاری ارتباطات

برخی رسانه‌های غربی با استناد به اسناد و مدارکی که به دست آورده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان سیا و سازمان اطلاعات داخلی آلمان غربی با استفاده از فنآوری یک شرکت سوئیسی دهه‌ها از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا جاسوسی می‌کرده‌اند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از تسنیم؛ سازمان اطلاعات داخلی آلمان (BND) و آژانس اطلاعاتی آمریکا (سیا) طی دهه ها به صورت مشترک از ارتباطات رمزگذاری شده بیش از صد کشور دنیا جاسوسی می کرده‌اند.

این خبر را “زد دی اف” آلمان با استناد به پرونده هایی که توسط کارکنان برجسته این سازمان های اطلاعاتی آلمانی و آمریکایی نوشته شده منتشر کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست همراه با دو شبکه‌ تلویزیونی آلمانی و سوئیسی ZDF و SRF گزارش داده‌اند که این فناوری به گونه‌ای طراحی شده تا سازمان‌های سی‌آی‌ای آمریکا و سرویس مخفی آلمان غربی بتوانند رمزها را بشکنند و به محتوای پیام‌ها دسترسی پیدا کنند.

به گزارش این روزنامه های غربی کشورهای دنیا برای رمزگذاری ارتباطات خود به شرکت سوئیسی کریپتو (Crypto AG) متکی بودند و این شرکت تجهیزات رمزگذاری بر روی پیام ها را به ایران، کشورهای آمریکای لاتین، هند، پاکستان و ده ها کشور دیگر فروخته است. البته این کشورها نمی دانستند که نیمی از این شرکت متعلق به سازمان سیا و سازمان اطلاعات داخلی آلمان است  و این سازمان های اطلاعاتی این فنآوری را برای رمز گشایی دستکاری کرده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دستکم کشورهای سوئد، بریتانیا، سوئیس و رژیم صهیونیستی از این عملیات که به “عملیات روبیکون” معروف بوده، باخبر بوده یا در جریان کشف و شناسایی بخش‌هایی از آن قرار داشته‌اند.

براساس سندی که سازمان سیا را منتسب به این عملیات می‌کند، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده و همتایان آلمان غربی آن، با وجود تضاد منافع فرهنگی و اهداف متفاوت، “بارها و بارها برای دستیابی به پرمنفعت‌ترین سرمایه‌گذاری اطلاعاتی در دوران جنگ سرد” با یکدیگر همکاری می‌کردند.

شرکت کریپتو سال 2018 منحل شده است و یک شرکت جایگزین با نام Crypto International، متعلق به آندریاس لیند، شهروند سوئد در وب‌سایت خود، رخداد جدید رسانه‌ای شده را داستانی “پریشان‌کننده” خواند.

این شرکت اعلام کرده که اکنون تحت مالکیت جدید قرار دارد و با سازمان سیا یا سرویس مخفی آلمان هم هیچ گونه ارتباطی ندارد.

دولت سوئیس در حال بررسی گزارش‌هایی است در این باره منتشر شده است.

رسانه های درگیر با این موضوع اعلام کرده اند که حدود 280 صفحه از اسناد تا به حال منتشر نشده که توسط کارکنان برجسته سازمان های اطلاعاتی آلمان و آمریکا درباره عملیاتی که از سال 1970 تا 1993 انجام شده است را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

بر اساس این اسناد و مدارک، تبادلات نظامی و دیپلماتیک بسیاری از کشورهای مهم جهان سوم و همچنین کشورهای اروپایی احتمالاً در این عملیات خوانده شده است.

بر این اساس عملیات روبیکون به عنوان یکی از موفق ترین اقدامات اطلاعاتی بعد از جنگ جهانی مطرح است.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست این اسناد نشان می دهند که در مجموع بیش از 120 کشور دنیا در این دهه ها از فناوری رمزگذاری این شرکت سوئیسی استفاده کرده‌اند.

“برند اشمیدبایر”، از مقامات سابق آلمانی این مسئله را تأیید کرده و گفته است که عملیات جاسوسی روبیکون مطمئناً در امن نگه داشتن جهان نقش داشته است. وی البته اعلام کرده است که سازمان اطلاعات آلمان این همکاری با سازمان سیا را در سال 1993 خاتمه داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا