فناوری اطلاعات

شرکت های دانش بنیان، لازمه ي بزرگ شدن اقتصاد کشور – سعید حیدری 

يكي از چالش های کنونی ایران مسئله ي بيكاري است. با تاكيد بر اينكه بايد اقتصاد كشور بزرگ شود تا بتواند به نياز اشتغال جامعه پاسخ دهد، لذا در فضای اقتصاد مقاومتی کنونی در کشور شرکت های دانش بنیان لازمه ي بزرگ شدن اقتصاد کشور هستند و تنها شرکت های دانش بنیان می توانند در کنار اشتغال زایی به تولید ثروت در کشور کمک کنند.

اقتصاد دانش بنیان در محافل آکادمیک مباحث مختلفی دارد اما به زبان ساده باید بگوییم اقتصاد در طول چند هزار سال گذشته موج های زیادی را پشت سر گذاشته است. زمانی اقتصاد کشاورزی بود بعد اقتصاد زمین داری و بعد از ان وارد اقتصاد صنعتی شدیم، اقتصادی که خود دریایی پرطلاتم بود.در حال حاضر نکته مهم این است که با فرایندهایی از تولید ثروت مواجه می شویم که بنیان این نه نیروی انسانی نه ثروت قبلی بلکه بر اساس دانش است که در اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته بخشی از اقتصاد بر اساس دانش و فناوری و در حال گسترش است که باید در کشورمان نیز به این فعالیت های اقتصادی بپیوندیم. در سال 92 ده شرکت دانش بنیان داشتیم، امروز 3119 شرکت دانش بنیان داریم.

موضوع شرکت دانش بنیان در ابتدا یک راهبرد دراز مدت بود اما امروز به گفتمان تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب به عنوان شخص اول مملکت به این موضوع تاکید دارند. رئیس جمهور، مجلس، آحاد مردم، دانشگاهیان به این موضوع واقف هستند که راه نجات اقتصاد کشور، راه توجه به نیروی انسانی خلاق و کارآمد در کشور فقط از طریق شرکت های دانش بنیان می گذرد. شرکت های دانش بنیان را می توان در سه حیطه نوپا، تولیدی و صنعتی تقسیم بندی کرد و هر شرکتی که در هر موضوعی صاحب ایده و توانی برای اجرای طرحش داشته باشد می تواند از تسهیلات حمایتی از شرکت های دانش بنیان بهره مند شود، البته بیان این نکته مهم است که یک چنین شرکت هایی نیابد دولتی یا شبه دولتی باشند بلکه باید بطور کامل توسط بخش خصوصی اداره شود.

در حمایت از شرکت های دانش بنیان ، دولت لایحه حمایتی را تقدیم مجلس کرد که در سال 89 مجلس این قانون را تصویب کرد و براساس آن شرکت های دانش بنیان می توانند از بسته های حمایتی بهرمند شوند. تامین منابع مالی ارزان قیمت، استفاده از معافیت های مالیاتی به مدت 15 سال که 4 سال است به صورت عملیاتی اجرایی شده استفاده از معافیت های گمرکی، استفاده از تسهیلاتی برای استقرار در شعاع شهرهای بزرگ که این مزایا با کمک دستگاههای مختلف طراحی شده است. برای احیای این قانون کارگروهی تشکیل شد که صلاحیت شرکت های دانش بنیان را مورد ارزیابی قرار دهد. این کارگروه از وزارت خانه های صنعت، بهداشت، علوم، دفاع و رفاه، و صندوق نوآوری شکوفایی تشکیل شد و دبیرخانه کارگروه در معاونت علمی رئیس جمهور است. شرکت های دانش بنیان، شاید بتوانند تحولی در توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی کشور، ایجاد کنند.

فراوانی نیروی انسانی متخصص و وجود پژوهش های مناسب، زمینه مناسبی را برای این امر فراهم کرده است و اگر سایر بسترها نیز فراهم شود، می توان بخشی مهمی از اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرد. ولی نکته مهم رشد این حوزه است که به شدت در حال رشد است، سی هزار میلیارد تومان ارزش دارایی بوده که این شرکت ها برای کشور خلق وبرای 15 هزار نفر اشتغال زایی کرده اند.

در این میان، طبق سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی،که ظرفیت های بومی و محلی، مورد تاکید قرار گرفته است، باید نگاه ویژه ای به پتانسیل های موجود آن ها داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا