موبایل

ظرفیت یک میلیارد دلاری گوشی ایرانی

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ نهضت ساخت داخل در کشور اجرایی می شود، گفت: گوشی ایرانی، ظرفیت یک میلیارد دلار برای کمک به  اجرای این طرح را دارد.

به گزارش البرز فاوا نیوز، مهدی صادقی نیارکی در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه زیست بوم تولید گوشی هوشمند ایرانی با اشاره به اینکه ۳۴ پروژه در راستای تولید داخل در وزارت صمت در حال پیگیری است، گفت: مهمترین پروژه طراحی شده ساخت داخل است که براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور کاسته و تبدیل به تولید داخل می شود.

وی افزود: در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات، عدد احصاء شده حدود ۵۰۰ میلیون یورو است، اظهار داشت: تاکنون ۱۱۸ میلیون یورو از این مبلغ تبدیل به تفاهم نامه و قرارداد تولید داخل شده است و در صورتی که اپراتورهای ارتباطی و شرکت زیرساخت با ما همراه باشند، به این هدف دست می یابیم.

صادقی نیارکی گفت: یکی از اقلامی که قابلیت تبدیل شدن به تولید داخل را دارد، گوشی موبایل است که ما پیش بینی می کنیم با به کارگیری همه ظرفیت ها یک میلیارد دلار از مبلغ ۱۰ میلیارد دلار از طریق ساخت گوشی ایرانی در نهضت ساخت داخل محقق شود.

وی افزود: تولید گوشی علاوه بر ایجاد فضای رقابت و کمک به تولید می تواند ابزاری برای تحریک تقاضا و مصرف داخلی باشد و در آینده نیز می توان به عنوان محصولی برای تحقق صادرات غیر نفتی به آن اتکاء کرد.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت مخابرات تاکنون دو میز توسعه ساخت داخل برگزار شده است که با توجه به ارزش ۱۱۸ میلیون یورویی صنعت مخابرات، تولید داخلی این صنعت می تواند در توسعه اقتصادی کمک قابل توجهی کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تفاهم نامه تولید گوشی تلفن همراه میان وزارت ارتباطات و وزارت صمت در راستای اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخل صورت می گیرد و مسیر وزارت صمت برای سازندگان و اپراتورها در این راستا هموار شده است.

ستار هاشمی نیز در مراسم «امضای تفاهمنامه زیست‌بوم تولید تلفن همراه ایرانی در کشور اظهار داشت: هدف از ایجاد سازوکار برای تولید گوشی موبایل در کشور، ایجاد رقابت و شفافیت در بازار موبایل و کمک به ارتقای کیفی خدمات به مصرف‌کنندگان است.

وی ادامه داد: در این راستا دیدگاه‌های علمی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و نگاه دولت از «تصدی‌گری» به «تسهیلگری» در این فرآیند تغییر یافته است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: کارآفرینی از دیگر شاخص‌هایی است که در معماری زیست‌بوم تولید گوشی موبایل با نگاه ارزش‌آفرینی به تمام زیرمجموعه‌های این فرآیند مد نظر قرار گرفته تا در نهایت شاهد کمک به توسعه بازار گوشی موبایل و تحریک تقاضا با استفاده از فروش توسط اپراتورها و تأمین مالی تولیدات گوشی در کشور باشیم.

هاشمی اظهار داشت: در این تفاهمنامه، قانون حداکثر استفاده از توان داخلی برای گوشی موبایل عملیاتی می‌شود و از ظرفیت پارک فناوری اطلاعات و منطقه ویژه اقتصادی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ICT برای استقرار تولیدکنندگان استفاده می‌کنیم. در این تفاهمنامه وزارت صمت و ارتباطات بر رفع موانع تولید در حوزه گوشی تلفن همراه تأکید کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا