موبایل

کاهش تعرفه واردات قطعات گوشی

وزیر ارتباطات گفت: با اجرای طرح توسعه زیست بوم تولید گوشی تلفن همراه ایرانی به زودی گوشی های ایرانی به صورت اقساطی از طریق اپراتورهای موبایل به خریداران واگذار می‌شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز،  محمدجواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت برای توسعه زیست بوم تولید گوشی تلفن همراه هوشمند تولید داخل در کشور که بعدازظهر امروز سه شنبه در وزارت ارتباطات برگزار شد گفت: هم اکنون شاهدیم که به دلیل گرانی گوشی موبایل، قدرت خرید مردم پایین آمده و بسیاری از کاربران گوشی های شکسته و یا دست دوم استفاده می کنند و توانایی خرید گوشی نو را ندارند.

وی افزود: با وجود استفاده از گوشی های دست دوم، امنیت اطلاعات افراد در گوشی به مخاطره می افتد اما با توجه به قیمت بالای گوشی در کشور شاهد کاهش نرخ رشد خرید گوشی در میان مردم هستیم.

وی موضوع بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال را از دیگر مواردی عنوان کرد که سبب شده وزارت ارتباطات تصمیم به ایجاد سازوکاری برای تولید گوشی داخلی بگیرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: هدف این است که با تولید گوشی با کیفیت و دارای قیمت مناسب به صنعت و ایجاد اشتغال در کشور کمک کنیم.

جهرمی افزود: مطابق با این تفاهم نامه دولت برای تحریک تقاضای بازار و کمک به چرخه خرید مردم، ۲۰۰ میلیارد تومان وام در اختیار اپراتورها برای فروش گوشی تلفن همراه ایرانی قرار می دهد. این رقم در صندوقی توسط پست بانک و بانک مرکزی تامین خواهد شد به این معنی که اپراتورها با استفاده از این وام می توانند گوشی تولید داخل را به صورت اقساطی در اختیار مردم قرار دهند. در این فرایند، مسئولیت ثبت نام و رساندن گوشی به مصرف کننده توسط اپراتورها انجام می گیرد و ارزیابی توان بازپرداخت، توسط پست بانک انجام می‌شود.

وی گفت: موضوع بعدی که در این تفاهم نامه به آن تاکید شده است موضوع نرخ گمرکی است که بر اساس آن اگر چه تا پیش از این برای حمایت از تولید داخل نرخ گمرکی را بالا می بردیم اما این بار نرخ قطعات واردات مورد نیاز گوشی را کاهش می دهیم تا هزینه تولید کاهش یابد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: هم اکنون نرخ  تعرفه واردات قطعات ۱۵ درصد است که مقرر شده وزارت صنعت این رقم را کاهش دهد. در همین حال تسهیلاتی نیز از طریق منطقه ویژه اقتصادی وزارت ارتباطات برای تولید کنندگان در راستای ایجاد خط تولید در نظر گرفته شده است.

جهرمی افزود: مطابق با برنامه ریزی های صورت گرفته بنا بر این است که ظرف دو سال آینده سالانه ۲میلیون گوشی موبایل در کشور تولید شود که متوسط قیمت مصرف کننده نیز ۲.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بر این اساس پیش بینی می کنیم یک بازار ۵ هزار میلیاردی برای ۲ میلیون ایرانی با گوشی های ارزان قیمت ساخت داخل داشته باشیم.

جهرمی ادامه داد: در این راستا فراخون برای همکاری تولید کنندگان اعلام می‌شود و تاکنون ۴ تولید کننده در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: در راستای تولید، استانداردهای سختگیرانه ای برای تولید کنندگان در نظر گرفته ایم تا کیفیت خدمات افزایش یابد البته نباید انتظار آخرین مدل های محصولات بین المللی را داشت اما امیدواریم روزی بتوانیم آخرین مدل های گوشی موبایل را در رده جهانی تولید کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه محصول یکی از شرکت ها برای رونمایی در دهه فجر آماده است، تصریح کرد: امیدواریم بعد از اعلام فراخوان، نمونه های اولیه تولیدات داخل در دهه فجر رونمایی شود و تا پایان سال نیز چند مدل از این گوشی ها به بازار عرضه شود.

جهرمی گفت: من یکی از مدل های گوشی تولید داخل را حدود ۲ ماه استفاده کردم و اگر چه کیفیت آن در حد متوسط است اما کمتر از محصولات بین المللی در این رده نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا