فناوری اطلاعات

شکایت اپل علیه سازنده جاسوس افزار پگاسوس

شرکت اپل شکایتی علیه شرکت سایبری اسرائیلی NSO Group و شرکت مادرش OSY Technologies به دلیل جاسوسی از کاربران آمریکایی اپل با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس تنظیم کرد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، اپل اعلام کرد درصدد است استفاده از هر گونه نرم افزار، خدمات یا دستگاههای این شرکت را برای NSO Group ممنوع کند تا از سوءاستفاده بیشتر جلوگیری کند.

اپل جدیدترین شرکتی است که علیه NSO Group که سازنده ابزار هک پگاسوس است و به گفته گروههای دیده بان، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را هدف قرار داده است، دست به اقدام می زند. مقامات آمریکایی اوایل ماه میلادی جاری این شرکت را در فهرست سیاه تجاری قرار دادند. همچنین NSO Group با اقدام حقوقی یا انتقاد از سوی شرکتهای مایکروسافت، متا پلتفرمز(فیس بوک)، آلفابت و سیسکو سیستمز روبروست.

شرکت NSO Group ظاهرا در دور زدن امنیت محصولات ساخت این شرکتها و فروش آن در قالب ابزارهای هک به دولتهای خارجی فعالیت داشته است.

این شرکت مدعی است ابزارهای هک خود را تنها به دولتها و سازمانهای اجرایی می فروشد و در بیانیه ای اعلام کرد که هزاران زندگی با استفاده از ابزارهای این شرکت نجات داده شده است. سخنگوی این شرکت در بیانیه ای گفت: تروریستها و مجرمان می توانند آزادانه در بهشتهای فناوری فعالیت کنند و ما برای دولتها ابزارهای قانونی برای مبارزه با آنها فراهم کردیم.

شرکت اپل در شکایتی که در دادگاه منطقه ای منطقه شمالی کالیفرنیا تنظیم کرد، اعلام کرد ابزارهای NSO Group برای تلاشهای هماهنگ در سال ۲۰۲۱ برای هدف گرفتن و حمله به مشتریان اپل استفاده شده و شهروندان آمریکایی توسط جاسوس افزار NSO Group در دستگاههای موبایلی شنود شدند که می توانند از مرزهای بین المللی عبور کنند.

اپل اعلام کرد این شرکت سازنده جاسوس افزار بیش از ۱۰۰ اپل آدی جعلی ساخته تا بتواند حملاتش را انجام دهد. سرورهای اپل هک نشده اما NSO Group از سرورهای اپل برای انجام حملات علیه کاربران اپل سوءاستفاده کرده است.

همچنین اپل مدعی شد شرکت NSO Group خدمات مشاوره برای این حملات فراهم کرد که قابل توجه است زیرا این شرکت مدعی است که ابزارهای هک را به مشتریان می فروشد.

بر اساس گزارش رویترز، اپل اعلام کرد تاکنون شواهدی از این که ابزارهای NSO Group علیه دستگاههایی که از سیستم عامل جدید iOS ۱۵ استفاده می کنند، نیافته است. سازنده آیفون ۱۰ میلیون دلار و همچنین خسارتی که از طریق این شکایت دریافت می کند را به گروههای تحقیق جاسوسی سایبری از جمله Citizen Lab، گروه دانشگاه تورنتو که برای نخستین بار حملات NSO Group را شناسایی کرد، اهدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا