موبایل

شیائومی؛ بزرگ‌ترین تولید کننده ساعت هوشمند در جهان

تنها چند روز مانده به معرفی اپل واچ سری ۷، کمپانی شیائومی جایگاه نخست بازار ساعت‌های هوشمند را که مدت‌ها در اختیار اپل بود تصاحب کرد. پس شیائومی و اپل که بزرگترین فروشندگان ساعت‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شوند، جایگاه سوم تا پنجم به ترتیب در اختیار هواوی، فیت‌بیت و سامسونگ قرار گرفته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ با توجه به گزارش‌های منتشر شده، شیائومی در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ موفق شده ۸ میلیون دستگاه ساعت هوشمند بفروشد و این در حالی است که اپل در همین زمان با فاصله‌ای بسیار اندک، ۷/۹ میلیون دستگاه اپل واچ فروخته است.

البته زمان‌بندی مناسب مهم‌ترین عاملی است که چینی‌ها را در تصاحب جایگاه اپل یاری کرده. باید به‌خاطر داشته باشیم که اپل در این مدت مشغول فروش مدل‌های قدیمی‌تر خود بوده و هنوز اپل واچ سری ۷ را معرفی نکرده است، اما شیائومی در سه‌ماهه‌ی دوم سال محصول جدید خود را عرضه کرده است.

Canalys درباره‌ی این موضوع یادآوری می‌کند:

شیائومی با کسب جایگاه اپل توانست به اولین فروشنده‌ی بندهای پوشیدنی (ساعت‌های هوشمند) در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ تبدیل شود. برخلاف اینکه هند که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شیائومی است، در لیست عرضه‌ی جهانی می اسمارت بند ۶ نبود، عملکرد شیائومی با عرضه‌ی این محصول تقویت شد.

در جای دیگری از این تحلیل این‌گونه ذکر شده است:

ساعت هوشمند

شیائومی با عرضه‌ی می بند ۶ که یک دستگاه جذاب نسبت به نسل قبلی است، حرکت هوشمندانه‌ای انجام داد. همچنین، اتکای شیائومی به ساعت‌های سطح پایین توانسته در این سه‌ماهه فروش کلی ساعت‌های هوشمندش را ۱/۳ میلیون دستگاه افزایش دهد.

البته در ادامه Canalys به بیان تفاوت آنچه ساعت‌های سطح پایین نامیده، مانند مدل‌های ارزان‌قیمت فیت‌بیت و شیائومی، با ساعت‌های هوشمند رده‌بالا می‌پردازد. اپل با سهم ۳۱/۱ درصدی از بازار ساعت‌های هوشمند رده بالا، همچنان در این بخش یکه‌تاز است و هیچ برند دیگری تا کنون توانایی رقابت با او را نداشته است.

سایر برندهای مطرح در بازار ساعت‌های رده بالا به سهم‌های تک رقمی رضایت داده‌اند که از جمله‌ای آن‌ها می‌توان به هواوی با ۹ درصد و شيائومی با ۵/۷ درصد سهم اشاره کرد.

ساعت هوشمند

برتری اپل در بازار ساعت‌های رده بالا به لطف تمرکز این شرکت روی ویژگی‌های سلامتی اپل واچ میسر شده است. جیسون لو، مدیر تحقیقات Canalys، درباره‌ی این موفقیت می‌گوید:

سازندگان تلاش می‌کنند فناوری‌های ساعت‌های هوشمند را در هر نسل ارتقا دهند. آن‌ها برای برجسته ماندن، ویژگی‌های بنیادین را بهبود می‌بخشند، مانند ارتقا تجربه‌ی کاربری، عمر باتری، طراحی رابط کاربری اختصاصی و تقویت اکوسیستم خود با اضافه کردن کاربردهای خاص. اما پایش سلامتی یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساعت‌های هوشمند است. امکان ارائه‌ی جدیدترین فناوری‌های پایش سلامتی برای ارائه‌ی داده‌های معنادار و قابل استفاده در ملاحضات سلامتی می‌تواند برنده و بازنده را مشخص کند.

او در ادامه‌ی گفته‌های خود با اشاره به اهمیت کیفیت این فناوری‌ها و دقت آن‌ها در سنجش پارامترهای سلامتی می‌گوید:

ضروری است تولید کنندگان روی نسل بعدی سنسورهای سلامتی و توسعه‌ی الگوریتم‌های خانگی‌ و را‌ه‌کارهایی تمرکز کنند که نه تنها معیارهای ضروری سلامت را اندازه می‌گیرند، بلکه دقت و اعتبار آن‌ها هم بالاست. سازندگان باید روی آگاهی بخشی به کاربران درباره‌ی ترندهای سلامتی موجود در داده‌های جمع‌آوری شده در بازه‌ی طولانی متمرکز شوند تا کاربران بتوانند درک کنند که سبک زندگی‌شان چه تاثیری در سلامت آن‌ها دارد.

اپل واچ سری ۷ که قرار است در ماه جاری به همراه آیفون ۱۳ معرفی شود هم مانند نسل‌های پیشین خود به سنسورهای پایش سلامت زیادی مجهز خواهد بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنجش ریتم نامنظم ضربان قلب و سنجش میزان اکسیژن خون اشاره کرد.

البته انتظار نمی‌رود در این نسل سنسور جدیدی به اپل واچ اضافه شود و تنها ویژگی‌های قبلی بهبود خواهند یافت و طراحی دستگاه تغییر خواهد کرد، اما یکی از شایعات به احتمال اضافه شدن سنسور فشار خون و میزان قند خون اشاره کرده است که احتمالا در آینده‌ای دورتر شاهد آن خواهیم بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا