تکنولوژی

حرکت رو به رشد بخش خصوصی در بومی سازی تجهیزات مخابراتی

وزیر ارتباطات از حرکت رو به رشد بخش خصوصی در تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات و توسعه شبکه فیبرنوری خبر داد.

فناوری برتر دیجیتال؛ عیسی زارع پور در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی در کشور برای استفاده در شبکه ملی اطلاعات و نیز استفاده در پروژه فیبرنوری نقاط اظهار داشت: اگرچه نمی‌توان دقیقاً گفت که چند درصد پروژه فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به تولید داخل سپرد اما شواهد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پسیو شبکه (غیر فعال) موفق عمل کرده و هم اکنون می‌توانیم بگوییم که تمامی تجهیزات پسیو مورد نیاز پروژه اینترنت فیبرنوری (فیبرنوری نقاط) در داخل کشور قابل تولید است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات اکتیو (فعال) نیز شاهد تولید و بومی سازی بخش قابل توجهی از تجهیزات مخابراتی هستیم، افزود: اما از آنجایی که این تجهیزات تاکنون تقاضا و بازار نداشته است، تولید کنندگان به سمت تولید انبوه نرفته اند.

وزیر ارتباطات با اشاره به «نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که با محوریت توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبرنوری( FTTX) و آشنایی با دستاوردهای ملی و توانمندی تولیدکنندگان این حوزه» اسفندماه ۱۴۰۰ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: این نمایشگاه با هدف شناسایی تولیدکنندگان و احصای توان داخلی برای به کارگیری تجهیزات قابل استفاده در پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات برگزار شد که این حرکت نویدبخش آن است که نمونه‌های تولیدشده در کشور به سرعت به تولید انبوه خواهند رسید. از سوی دیگر بخش‌هایی از تجهیزات که هنوز نیاز به تحقیق و توسعه دارند کار خود را به سرعت پیش خواهند برد تا در نهایت شاهد بومی سازی تجهیزات عرصه مخابرات و ارتباطات کشور برای پروژه‌های بزرگ ملی باشیم.

زارع پور با تاکید بر حرکت رو به رشد تولید و بومی سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات گفت: شواهد نشان می‌دهد که صنعت ICT به پروژه فیبرنوری منازل (FTTX) احساس خوبی دارد و انشاالله این پروژه به سرعت آغاز و در زمان مقرر نیز پایان خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا