فناوری اطلاعات

ممنوعیت واردات برخی مدل های گوشی و اعتراض انجمن واردکنندگان موبایل

از چندی پیش که گمرک واردات برخی مدل‌های گوشی از برندهای مختلف را ممنوع کرد، اعتراضات گسترده‌ای از سوی واردکنندگان و مردم در این باره مطرح شد. در جدیدترین اظهار نظر، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز اعلام کرده که این تصمیم مردم را از حق خرید گوشی‌های مقرون به صرفه محروم می‌کند.

فناوری برتر دیجیتال؛ بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری، ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار گوشی  از طریق واردات رسمی و مسافری وارد کشور شده که ارزشی بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار داشته‌اند. طبق این آمار ۱۵ میلیون دستگاه نیز تعداد مصرف گوشی در کشور بوده که به معنای تقاضای بالا و مصرف این تعداد دستگاه در کشور است.

در همین زمین امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگویی اعلام نموده که در حال حاضر چهار برند سامسونگ با ۴۸ درصد، شیائومی با ۲۸ درصد، نوکیا با ۱۳ درصد و اپل نیز با 6 درصد، بزرگترین برندهای موبایل کشور هستند.

از حیث ارزش بازار نیز ترکیب بزرگترین برندها به ترتیب با 48، 28، 12 و 9 درصد به سامسونگ، شیائومی، نوکیا و اپل اختصاص دارد. این آمار بیان کننده آن است که تقریبا ۹۱ درصد از کالاهایی که وارد می‌شوند، از نظر تعداد، ارزشی کمتر از ۳۰۰ دلار دارند و ۹ درصد از کالاها ارزششان بالاتر از ۳۰۰ دلار است. از نظر ارزشی، ۳۵ درصد کالاها بیشتر از ۳۰۰ دلار هستند، یعنی حجم زیادی کالا وارد کشور می‌شود که در دسته محصولات گران قیمت جای می‌گیرند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه از نظر وضعیت بازار، وضعیت مطلوبی داریم، گفت:

نزدیک به ۲.۵ میلیون دستگاه روشن‌نشده در کشور داریم، ۱.۶ میلیون گوشی‌های هوشمند هستند و ۹۰۰ هزار هم گوشی‌های کیبوردی و فیچرفون‌ها هستند. بنابراین ما یک ذخیره قابل توجه در بازار داریم. با توجه به اینکه دو ماه از سال مانده، حجم ثبت سفارش قابل توجه است و فضا به‌شدت رقابتی است و بهترین شرایط برای خرید گوشی به شمار می‌رود.

نرخ روز ارز هیچ ارتباطی به قیمت گوشی ندارد

بنابر اعلام این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، هیچ ارتباط معناداری بین نرخ خرید موبایل و نرخ روز ارز آزاد وجود ندارد. علت اصلی این ادعا وابستگی واردات موبایل به نرخ ارز نیمایی است و به همین دلیل تنها نوسانات ارز نیمایی روی قیمت موبایل تاثیر می‌گذارد و اخبار مذاکرات و نوسانات قیمت دلار، اتفاق عجیبی در بازار موبایل رقم نمی‌زند.

دلار نیمایی در ماه‌های اخیر رشد داشته و از ۲۴ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان افزایش یافته، بنابراین در شرایطی قرار داریم که حجم قابل توجهی کالا وارد کشور شده، حجم قابل توجهی گوشی روشن‌نشده وجود دارد و حجم قابل توجهی هم سفارش ثبت‌شده هست و بازار اصلا مشکل کمبود نداریم.

اسحاقی با اشاره به محدودیت‌هایی که در یک سال گذشته و ماه‌های اخیر برای برندهای شیائومی، اوپو، ریل‌می و ویوو ایجاد شده، بیان کرد:

این گوشی‌ها سهم بالایی دارند و از نظر تقاضا در صدر لیست جهانی به شمار می‌روند، اما با این تصمیم، اولا دولت مردم را از یک حقی محروم می‌کند، چون این گوشی‌ها عموما گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند، با توجه به امکانات فنی که دارند، قیمتشان به‌صرفه است و مردم بهشان اقبال دارند. دیگر اینکه باعث شده بازرگانان هم از واردات این گوشی‌ها رویگردان شوند، سهم واردات این گوشی پایین آمده و آنها سراغ برندهای دیگر رفتند. پیش از ایجاد این محرومیت‌ها، سهم بازار گوشی‌های شیائومی، اوپو، ریلمی و ویوو تقریبا ۴۴ درصد بود، حالا این سهم بازار به ۲۸ درصد رسیده است.

علت ممانعت از واردات برخی گوشی‌ها چیست؟

اگر اخبار اخیر ما در خصوص این مقوله را دنبال کرده باشید حتماً می‌دانید که در برخی مدل‌های محصولات عرضه شده در بازار ایران، مکانیزم تماس با سرشماره‌های اورژانسی با عادی متفاوت است. به این علت که این کالاها از کشورهای مختلف، (نزدیک به ۲۶ کشور) وارد می‌شوند، کدهای تماس اضطراری در هر دستگاه متفاوت است و همین امر بهانه‌ای شده برای گمرک تا واردات این دستگاه‌ها را خطرناک توصیف کند.

در این زمینه شرکت شیائومی می‌تواند به راحتی و با یک بروزرسانی ساده، امکان تماس با شماره‌های اختصاصی محلی برای منطقه خاورمیانه و ایران را رفع کند. اما راهکار دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد و آن کمک اپراتورهاست. اسحاقی در این زمینه می‌گوید:

ما یک راه‌حل ‌فنی پیشنهاد دادیم، از طریق اپراتورها که با یک کد فرمان که می‌توانند روی سیم‌کارت‌ها قرار دهند، مشکل تمام گوشی‌های وارداتی و تمامی گوشی‌هایی که در دست مردم است حل می‌شود.

ممنوعیت واردات گوشی‌های مذکور چه مشکلاتی در پی دارد؟

دبیر انجمن واردکنندگان در این زمینه معتقد است که کلیه ادعاها پیرامون اخذ این تصمیم به نفع مردم، محلی از اعراب ندارد. اسحاقی در این زمینه می‌گوید:

می‌گویند این ممنوعیت‌ها را برای رفاه حال مردم ایجاد می‌کنیم که مردم در زمان اضطراب مشکلی نداشته باشند، اما آیا فکری به حال پنج میلیون دستگاهی که الان در دست مردم است و همین مشکل را دارند، کرده‌اند؟ اگر قرار است کاری انجام شود، باید به‌صورت فنی و نرم‌افزاری برای همه گوشی‌ها انجام گیرد که مشکل همه حل شود. اگر اپراتورهای ما توان فنی دارند، ما باید این مشکل را حل کنیم و از وزارت ارتباطات هم انتظار داریم به فکر دستگاه‌هایی که در سطح کشور است و در این سال‌ها وارد شده و همه هم این مشکل را دارند، هم باشد. با ممنوعیت واردات، آسیب فقط به مردم وارد می‌شود.

ما به دلیل تصمیمات نابه‌جا، هم مردم را از یک حق محروم می‌کنیم و هم فضایی برای سایر برندهای گران‌قیمت باز می‌کنیم، در حالی که برندهای چینی در دوره تحریم‌ها هزینه‌هایی دادند و با ما همکاری‌های قابل توجهی داشتند.

ممنوعیت واردات به ضرر کشور خواهد بود

نکته دیگری که دبیر انجمن واردکنندگان به آن اشاره کرده، مشکلاتی است که در زمینه ارزبری واردات گوشی ایجاد خواهد شد. اسحاقی در این خصوص می‌گوید که محدودیت ایجاد شده به ضرر سیستم اقتصادی کشور است:

کل واردات سال گذشته ۳ میلیارد دلار بود، اما امسال از ابتدای سال تا دی ماه، ۳.۶ میلیارد واردات شده که تا پایان سال هم افزایش می‌یابد، یعنی ما محدودیتی ایجاد می‌کنیم که در دوران تحریم، ارزبری را هم افزایش می‌دهیم. در سال‌های گذشته میانگین واردات اپل ماهی ۶۰ هزار تا بوده، اما در ماه گذشته ۱۳۹ هزار گوشی برند اپل وارد کردیم. یعنی با ایجاد یک محرومیت، ارز بیشتری از کشور خارج می‌کنیم چون بازرگان را سوق می‌دهیم به واردات برندهای دیگر.

امیر اسحاقی در انتهای این مصاحبه به این نکته اشاره کرده که با اخذ فرصت زمانی مناسب می‌توان مشکل را رفع کرد. دبیر انجمن واردکنندگان اعلام نموده که تنها در یک بازه سه ماهه گوشی‌هایی که مخصوص منطقه خاورمیانه بود، به‌روزرسانی و مشکلشان حل شد. این فعال اقتصادی در ادامه گفت:

از مجموعه دولت درخواست داریم که در دو ماه آخر سال هم به ما مهلت دهند که این کالاها وارد کشور شوند و نظم بازار موبایل حفظ شود، بازار متعادل شود و مردم بتوانند از حق خود استفاده کنند و در این مدت هم اپراتورها راه‌حل فنی پیدا کنند و بازرگان هم بتواند مشکل را حل کند، اگرنه در این مدت ارزش واردات افزایش خواهد یافت و ارز بیشتری هم خارج می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا