تکنولوژی

شرط موفقیت پروژه‌های فناورانه تامین نیازهای مردم است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی و احصاء نیازمندی‌های مردم توسط فعالان دانش‌بنیان، موفقیت پروژه‌های فناورانه را تضمین می‌کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در نهمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور(IT WEEKEND9) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر و با نقل حدیثی از ایشان با این مضموم که «کسی که کاری را برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت را برای وی رقم خواهد زد»، به بررسی دلایل و میزان موفقیت و عدم موفقیت پروژه‌های فناوری اطلاعات در سطح دنیا با اتکا به آمارهای جهانی پرداخت.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به منابع معتبری که تا کنون در حوزه مدیریت پروژه انتشار یافته است، اظهار داشت: طبق مطالعات میدانی صورت گرفته، آمار موفقیت پروژه‌های فناوری اطلاعات در دنیا به طور حداکثری حدود ۴۰ درصد است و حداقل ۶۰ درصد پروژه‌های این حوزه به شکست منتهی و یا دچار چالش می‌شوند و میزان حدود ۱۵ درصدی این پروژه‌ها نیز بن‌بست کامل برخورد می‌کنند.

خوانساری با طرح این پرسش که چرا کسب موفقیت در پروژه‌های فناورانه دشوار است به لزوم توجه به چهار زاویه برای دستیابی به موفقیت در پروژه‌های IT تاکید کرد و گفت: مردم، فرآیندها، فناوری و سازماندهی زاویه‌هایی هستند که توجه به آنها زمینه دستیابی به موفقیت در پروژه‌های فناوری را فراهم می‌کند.

وی پیش‌بینی و احصاء نیازمندی‌های کارفرما را یک نکته مهم و کلیدی ارزیابی کرد و در تشریح بیشتر این موضوع بیان داشت: یکی از تفاوت‌های اصلی پروژه‌های حوزه فناوری به ویژه نرم‌افزار در این است که نیازمندی‌های کارفرما ممکن است با توجه به نیازهای مردم در طول پروژه تغییر پیدا کند و تغییر نیازمندی، تغییر ایده را در پی دارد و به همین ترتیب پروژه با تغییر در مسیر اصلی خود مواجه می‌شود. بنابراین، ایجاد چرخه‌های کوچک در طول پروژه با هدف دریافت و اخذ بازخورد نظرات کارفرما و یا مشتری، روح متدولوژی جدید نرم افزار است که در پروژه‌های این حوزه به طور غالب وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات، با یادآوری این که سرویس در حوزه فناوری مردم محور است، گفت: درک زود هنگام اشتباه در طول پروژه، این امکان را برای پیمانکار یا ارائه دهنده خدمت ایجاد می‌کند که بتواند وقت و هزینه کمتری را برای تغییر مسیر خود اختصاص دهد. در این میان، استفاده از روش «تیررسام» و به عبارتی تست کردن پروژه در طول مسیر، می‌تواند نقش مؤثری را در موفقیت آن ایفا کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، خطاب به پیمانکاران و شرکت‌هایی که برای کارفرمایان در بخش دولتی به ارائه خدمت می‌پردازند، توصیه کرد: به طور کلی، کارفرمایان دولتی در پیشبرد اهداف خود با محدودیت زمانی مواجه هستند. بنابراین ارائه خروجی‌های متعدد در بازه‌های زمانی کوتاه، نتیجه بهتری را در مقایسه با ارائه یک خروجی پس از اتمام هر فاز کاری به دنبال دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا