تکنولوژی

تقدیر وزیر ارتباطات از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ، مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ابزارهای حمایتی صندوق را خلاقانه عنوان کرد و گفت: بزرگترین چالش ما در وزارتخانه جذب منابع مالی است که به نظر می‌رسد صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات خلاقانه و خوبی در این زمینه انجام داده است. گزارش عملکرد میزان استفاده شرکت‌های دانش بنیان خدماتی حوزه ICT از حمایت‌های صندوق نشان دهنده تزریق مالی مناسب در اکوسسیستم این حوزه بوده است زیرا شرکت‌های ارائه کننده خدمات در افزایش اشتغال نیز موثر هستند.

وی در زمینه شرکت‌های فعال استانی نیز خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در حوزه ICT بسیار فعال عمل کرده است اما به نظر می‌رسد با وجود پتانسیل‌های بالا در این استان در زمینه دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی، ضعیف عمل شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اتصال صندوق نوآوری و شکوفایی با نهادهای فعال در اکوسیستم نوآوری کشور تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی باید به طور مداوم با نهادها و مکانیزم‌های نوآوری در کشور در ارتباط باشد. نهادهای مختلفی در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند که شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که جهش‌های بزرگ و قابل لمسی در حوزه دانش بنیان و اکوسیستم فناوری انجام داده است. نهاد دیگر وزارت علوم است که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را در اختیار دارد. مرکز نوآفرین وزارت ارتباطات نیز که فناوران و نوآوران را هدف قرار داده است. به نظر می‌رسد تعامل دانشگاه‌ها با صندوق کمتر بوده است، لذا باید مدلی اتخاذ شود تا فعالیت این اکوسیستم موثرتر شود.

جهرمی راهکار توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری را در کشور در بهره‌مندی بیشتر از اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: با اقداماتی که در توسعه فناوری کشور انجام شده، گام بزرگی برای تحول و جدا شدن از اقتصاد نفتی برداشته شده است. محرک کل اقتصاد دنیا در آینده، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی است. این موضوعی استراتژیک است و اهمیت آن از حوزه‌های هسته‌ای، فناوری نانو و سلول‌های بنیادی نیز بیشتر است. بر همین اساس وزارت ارتباطات در عصر اقتصاد دیجیتال به دنبال توانمندسازی فعالان این حوزه است. امروز توسعه علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: هر کسی که بخواهد در زمینه هوش مصنوعی کار کند در درجه اول به دیتا و سپس به تحلیل کننده‌ها و پردازشگران دیتا نیاز دارد. اگر زیر ساخت‌های هوش مصنوعی و آزادسازی دیتا انجام شود بهره‌وری و اشتغال افزایش می‌یابد. از صندوق نوآوری و شکوفایی می‌خواهم که بخشی از منابع مالی خود را در قالب خدمات گرنت در حوزه هوش مصنوعی ارائه دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: چنانچه با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی حوزه دیتا ست ها توسعه پیدا کنیم، جهش بزرگی در اقتصاد و بهره‌وری کشور ایجاد می‌شود. این حوزه ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

جهرمی در پایان از انجام مراحل پایانی تاسیس صندوق نوآفرین خبر داد و گفت: تاسیس این صندوق در مراحل پایانی است و ظرف این هفته آماده فعالیت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا