تکنولوژی

ابزارهای سرمایه ‎گذاری، جایگزین ابزار وام و تسهیلات

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در یک سال گذشته حدود 313 میلیارد تومان سرمایه به بازار اکوسیستم نوآوری جذب شده است و پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک ابزارهای سرمایه‎گذاری در صندوق، جایگزین ابزار وام و تسهیلات شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت، در نشست هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی که صبح امروز 6 بهمن ماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عمارت کلاه فرنگی این وزارتخانه برگزار شد، در سخنانی عملکرد یک سال گذشته صندوق را تشریح کرد و گفت: در یک سال گذشته آمار صدور ضمانت نامه برای شرکت‌های دانش بنیان رشد قابل توجه ۲۳ برابری نسبت به عملکرد کل صندوق داشته است. در زمینه مطالبات واخواستی نیز با وصول مطالبات و اعمال فرآیندهای نظارتی، نسبت مطالبات غیر جاری از ۱۵ به ۸ درصد کاهش یافته است.

وی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ICT را بیشترین متقاضیان صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و در مورد مدل‌های سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری گفت: به طور متوسط 40 درصد از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه تسهیلات و صدور ضمانت نامه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در زمینه سرمایه‌گذاری سه مدل برای مشارکت صندوق در سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی مدل هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق پژوهش و فناوری، دیگری مشارکت در ایجاد صندوق‌های جسورانه بورسی و در نهایت مشارکت در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری است. برای چرخه عمر شتابدهنده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیز ابزارهایی طراحی و تدوین شده است تا در هر مرحله در کنار اکوسیستم نوآوری باشیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به رفع مشکل تامین مالی شرکت‌های بزرگ از طریق انتشار صکوک نوآوری خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که به مبالغ بالای 100 میلیارد نیاز داشته باشند با توافقی که در بورس وجود دارد می‌توانند در بورس، اوراق نوآوری عرضه کنند و نقش صندوق در این زمینه به عنوان ضمانت و از طریق بانک‌های عامل خواهد بود.

دکتر وحدت در مورد بیمه سرمایه‌گذاری که در سال آینده بهره‌برداری خواهد شد نیز اظهار کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران در اکوسیستم نوآوری بیمه سرمایه‌گذاری را تدوین کردیم تا اگر شرکتی نیاز به جهش بزرگ داشته باشد از طریق این ابزار قابل انجام است.

وی در مورد میزان جذب سرمایه در اکوسیستم نوآوری در سال گذشته هم اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود 313 میلیارد تومان سرمایه به بازار اکوسیستم نوآوری جذب شده است و پیش بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک ابزارهای سرمایه‎گذاری در صندوق جایگزین ابزار وام و تسهیلات شود.

دکتر وحدت در تشریح خدمات توانمندسازی و توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان به عنوان خدمات بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: خدمات مختلفی در حوزه توانمندسازی با رویکرد توسعه بازار در صندوق نوآوری وجود دارد که شامل صدور استانداردهای معتبر، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اعزام و پذیرش هیات تجاری، حفاظت از مالکیت معنوی و برگزاری رویدادهای تخصصی و شبکه‌سازی است.  با ابزارهای توانمندسازی صندوق، ۹۵۲ شرکت در ۱۱۲ نمایشگاه داخلی شرکت کرده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد خدمات گرنت شرکت‌های دانش بنیان نیز یادآوری شد: یکی از ابزارهای حمایتی صندوق که به تازگی در لیست ابزارهای خود قرار گرفته است، تخصیص کمک هزینه تحقیق و توسعه است که شرکت‌های دانش بنیان در کنار یک گروه تحقیقاتی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

وحدت خاطرنشان کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی ادعا می‌کنیم که دارای ابزارهای متنوع و کارآمد برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم که فعالان این اکوسیستم می‌توانند از آنها استفاده کنند و برای توسعه فناوری‌های آینده، زمینه همکاری مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی، داده‌های حجیم، اینترنت اشیا و موارد دیگر وجود دارد.

وی در پایان خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پروژه‌های ساخت داخل که در اولویت وزارتخانه قراردارد را به صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کنید تا با ابزارهای متنوع صندوق، تامین مالی شوند.

بر اساس این گزارش، در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، همچنین مدل سرمايه‌گذاری خطرپذیر در طرح تامین، راه‌اندازی، بومی‌سازی و نگهداری زیرساخت‌های دریافت تصاویر ماهواره‌ای به عنوان نمونه‌ای از مدل هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا