فناوری اطلاعات

سود بحران تراشه برای غول کره‌ای

با توجه به گزارشی که از میزان درآمد فصلی سامسونگ در سه‌ماه سوم ۲۰۲۱ منتشر شد به نظر می‌رسد با کمبود تراشه شرکت کره‌ای موفق شد سود کلانی به جیب بزند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ سامسونگ اوایل سال ۲۰۲۱ به خاطر فروش بسیار ضعیف سری گلکسی S21 عملکرد بسیار ناامیدکننده‌ای داشت. در حالی که این گوشی‌ها از لحاظ عملکرد سخت‌افزاری بسیار بهتر از گوشی‌های نسل گذشته بودند اما اصلا نتوانستند به اندازه‌ی آن‌ها در فروش خوب عمل کنند و یکی از بدترین پرچم‌دارهای سامسونگ طی چند سال اخیر لقب گرفتند.

با گذشت زمان و در حالی که تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند با مشکل کمبود تراشه مواجه شده بودند و حتی خود سامسونگ هم به همین خاطر نتوانست از گلکسی S21 فن ادیشن به‌عنوان یکی از گوشی‌هایی که می‌توانست سود خوبی برای شرکت داشته باشد رونمایی کند، شرکت کره‌ای موفق شد از بخش تولید تراشه‌ی خود سود کلانی به جیب بزند.

طبق گزارشی که اکنون منتشر شده است، درآمد کل سامسونگ در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱، چیزی حدود ۷۲ – ۷۴ تریلیون وون کره بود که معادل ۶۰٫۲۱ – ۶۱٫۸۷ میلیارد دلار آمریکا است. سودی که سامسونگ از این درآمد کسب کرد حدود ۱۵٫۷ – ۱۵٫۹ تریلیون وون کره، یعنی معادل ۱۳٫۱۲ – ۱۳٫۲۹ میلیارد دلار بود که نشان از عملکرد فوق‌العاده‌ی شرکت در سه‌ماه گذشته دارد.

یکی از دلایلی که سامسونگ توانست تا این اندازه فصل پر بازدهی داشته باشد این است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه در جهان یعنی TSMC به خاطر مشکلات طبیعی در تایوان قادر به رسیدگی به سفارش شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار نیست و به همین خاطر بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده برای سفارش تراشه‌های خود به سامسونگ متوسل شدند.

جدا از این موضوع، فروش بسیار خوب گوشی‌های میان‌رده‌ی سری A و M را هم نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از این سود ۱۳ میلیارد دلاری به خاطر آن‌ها بوده است. گوشی‌هایی که شاید سامسونگ خیلی به آن‌ها توجه نمی‌کند اما همیشه آن‌ها هستند که باعث می‌شوند سامسونگ همچنان در بین کاربران محبوب باقی بماند. چون پرچم‌داران شرکت کره‌ای هر سال کاربران کمتری را به خود جلب می‌کنند.

بازه‌ی زمانی سه‌ماه سوم ۲۰۲۱ سه‌ماه سوم ۲۰۲۰ سه‌ماه دوم ۲۰۲۱
درآمد کلی ۷۲ – ۷۴ تریلیون وون کره – ۶۰٫۲۱ – ۶۱٫۸۷ میلیارد دلار آمریکا ۶۶٫۹۶ تریلیون وون کره – ۵۵٫۹۷ میلیارد دلار ۶۳٫۶۷ تریلیون وون کره – ۵۳٫۲۲ میلیارد دلار آمریکا
سود عملیاتی ۱۵٫۷ – ۱۵٫۹ تریلیون وون کره – ۱۳٫۱۲ – ۱۳٫۲۹ میلیارد دلار آمریکا ۱۲٫۳۵ تریلیون وون کره – ۱۰٫۳۲ میلیارد دلار آمریکا ۱۲٫۵۷ تریلیون وون کره – ۱۰٫۵۰ میلیارد دلار آمریکا

 

البته این گزارش اولیه از میزان درآمد فصلی سامسونگ بود و برای اینکه گزارش نهایی منتشر شود باید تا آخر همین ماه میلادی منتظر بمانیم. همچنین در گزارشی که قرار است آخر این ماه به دستمان برسد، می‌توانیم متوجه شویم هر بخش (گوشی، گجت پوشیدنی، تبلت، لپ‌تاپ و…) تا چه اندازه در کسب این میزان از سود نقش داشته‌اند. فعلا که به نظر می‌رسد سامسونگ سه‌ماه فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت و اگر این وضعیت همینطور باقی بماند، قطعا شرکت کره‌ای قادر خواهد بود ۲۰۲۱ را باز هم به‌عنوان برترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان پشت سر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا