موبایل

آیا احتمال جاسوسی از گوشی های اندرویدی وجود دارد؟

احتمالاً شما هم مانند بسیاری از افراد، گوشی هوشمند‌تان همیشه در جیب‌ یا کیفت‌تان همراه‌تان است. حتی ممکن است وابستگی زیادی به تلفن همراه خود داشته باشید و تمام اسرار و عکس‌های شخصی‌تان را در آن نگهداری کنید. اما تلفن‌های همراه تا چه اندازه قابل اطمینان هستند؟ آیا می‌توان فارغ از نگرانی درباره‌ی جاسوسی از گوشی های هوشمند به آن‌ها اعتماد کرد؟

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً انجام گرفته‌، مشخص شده که گوشی های هوشمند اندرویدی چندان قابل اعتماد نیستند. این مطالعه توسط تیم‌های دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh) در اسکاتلند و کالج ترینیتی دوبلین (Trinity College Dublin) در ایرلند انجام شده‌ است.

در این مطالعه، بسیاری از مسائل مربوط به حریم خصوصی، هنگام استفاده از مارک‌های اصلی ‌گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل Android نشان داده شده‌ است.

پروفسور داگ لیث (Doug Leith) به همراه دکتر پال پاتراس (Paul Patras) و هاویو لیو (Haoyu Liu)، داده‌های ارسال‌ شده توسط شش نوع سیستم عامل اندروید را توسط برندهایی همچون سامسونگ، شیائومی و هواوی، بررسی کردند.

آن‌ها دریافته‌اند که حتی زمانی که گوشی در حال استفاده نیست، انواع مختلفی از برنامه‌های اندروید که توسط کارخانه روی گوشی نصب شده‌ است در حال انتقال مقدار قابل توجهی از اطلاعات به توسعه‌دهنده و سایر پایگاه‌های اطلاعاتی (گوگل، مایکروسافت، لینکدین، فیسبوک و غیره) است.

نوع اطلاعاتی که توسط سیستم‌عامل اندروید به اشتراک گذاشته می‌شود

در میان داده‌های جمع‌آوری‌شده، محققان به سیستم‌های شناسایی گوشی‌های هوشمند، سوابق استفاده از اپلیکشن‌ها و داده‌های تله‌متری اشاره کردند. به غیر از سیستم عامل /e/ ، تمام تولیدکنندگان گوشی، که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، لیستی از تمام برنامه‌های نصب‌ شده روی گوشی را جمع‌آوری می‌کنند.

چنین اطلاعاتی به‌طور بالقوه حساس هستند. زیرا می‌توانند نشان‌دهنده‌ی علایق کاربران باشند. طبق گفته‌ی نویسندگان این تحقیق، هیچ‌گونه امتناعی از جمع‌آوری این داده‌ها وجود ندارد.

پرفسور لیث، مدیر سیستم‌های کامپیوتری دانشکده علوم و آمار کامپیوتر ترینیتی، می‌گوید من فکر می‌کنم حجم قابل توجهی از داده‌های گوشی‌های هوشمند به‌طور مداوم از دست می‌رود و ما دائماً در معرض جاسوسی از گوشی های همراه‌مان هستیم. همچنین، پروفسور امیدوار است این مطالعه به‌عنوان زنگ خطری برای عموم مردم، سیاستمداران و نهادهای نظارتی باشد.

شیائومی، سامسونگ و هواوی پیشتاز در زمینه‌ی به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران

گوشی شیائومی جزئیات برنامه‌های استفاده‌شده توسط کاربر را، از جمله مدت زمان استفاده از هر برنامه به شیائومی ارسال می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که زمان و مدت تماس‌های تلفنی بخش بزرگی از داده‌های در معرض نمایش است.

گوشی‌های هواوی جزئیات استفاده از برنامه‌های مختلف را در طول زمان با مایکروسافت به اشتراک می‌گذارند. به گفته‌ی دکتر پل پاتراس، دانشیار دانشکده انفورماتیک در دانشگاه ادینبورگ، این اثر مشابه استفاده از کوکی‌ها برای ردیابی فعالیت افراد در هنگام حرکت بین صفحات وب است.

از سوی دیگر، سامسونگ، شیائومی و گوگل شناسه‌ی دستگاه‌های با عمر طولانی را، مانند شماره سریال سخت‌افزار و شناسه‌های تبلیغاتی قابل تنظیم مجدد توسط کاربر، جمع‌آوری می‌کنند.

راهکار مقابله با جاسوسی از گوشی های اندرویدی

بر اساس این مطالعه، تنها یک راه برای مقابله با جاسوسی از گوشی های هوشمند در مقیاس بزرگ وجود دارد و آن استفاده از نسخه‌ی اندرویدی /e/ ایجادشده توسط یک فرانسوی به نام گایل دووال (Gael Duval) و مشتق‌شده از سیستم عامل Lineage است.

این نسخه از اندروید بر اساس ماژولی طراحی شده‌ است که امکان استفاده از خدمات گوگل بدون انتقال داده‌های شخصی را دارد. در این نسخه، دسترسی به اطلاعات شخصی برای گوگل و سایر برنامه‌ها یا خدمات شخص ثالث مسدود شده‌ است.

جدا از این استثنا، محققان به این نتیجه می‌رسند که ارائه‌ی اطلاعات شخصی به‌منظور استفاده از مزایای گوشی‌های هوشمند و خدمات آن‌ها ضروری است. دکتر پاتراس می‌گوید، اگرچه ما در سال‌های اخیر قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی را در چندین کشور، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و کره جنوبی تصویب کرده‌ایم، اما شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات کاربران همچنان گسترده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا