فناوری اطلاعات

روی رقیب جدید توییتر حساب نکنیم؟

بنا بر جدیدترین داده‌های منتشره، “تردز” (Threads) اینستاگرام که به عنوان رقیب جدید توییتر راه اندازی شده، دچار افول شده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه در مقاله‌ای با اشاره به داده‌های شرکت “سنسور تاور” نوشت: تعداد کاربران فعال روزانه “تردز”، در هفته دوم فعالیت این اپلیکیشن، به ۱۳ میلیون نفر کاهش پیدا کرد که کاهش ۷۰ درصدی در مقایسه با رکورد هفتم ژوییه بود. در مقابل، کاربران فعال روزانه توییتر، حدود ۲۰۰ میلیون نفر است. با وجود این روند نگران‌کننده، هنوز خیلی زود است که “تردز” را به حساب نیاوریم.

بر اساس معیارهای دیگر، این اپلیکیشن همچنان به جذب کاربر و نفوذ خود در بازارهای جهانی ادامه می‌دهد که به مرور می‌تواند میزان استفاده از این اپلیکیشن را تقویت کند؛ به خصوص اگر ویژگی‌های “تردز” بهبود پیدا کند.

انتظار می‌رفت اپلیکیشن جدید در روزهای نخست خود که کاربران در آن حساب ایجاد کرده و دوستانشان را پیدا و دنبال می‌کردند، آمار استفاده خیره کننده‌ای داشته باشد. همان طور که “تازگی”، عادی می‌شود، مشاهده کاهش تعداد کاربران فعال غیرعادی نیست زیرا کاربران به عادت‌های قدیمی خود برمی‌گردند و همزمان، به این تصمیم می‌رسند که اپلیکیشن جدید را چطور در برنامه‌های روزانه خود جای دهند.

بعلاوه، مدیران شرکت متا (مالک اینستاگرام و تردز) گفته‌اند که برای کاهش احتمالی برنامه‌ریزی کرده‌اند و این کاهش استفاده را نگران‌کننده نمی‌دانند. “تردز” هنوز خیلی جدید و ناقص است و نمی‌توان هیچ گونه تصمیمی در مورد سرنوشت نهایی آن گرفت.  آیا ممکن است این رکوردشکنی اولیه “تردز” باشد که تغییر روند داده است؟ مطمئنا همین طور است اما همچنین ممکن است “تردز”، قاتل واقعی توییتر یا یک موفقیت سطح متوسط باشد. فعلا قضاوت در این باره خیلی زود است.

“تردز” که پنجم ژوییه (۱۴ تیر) در بازارهای جهانی بجز اتحادیه اروپا راه اندازی شد، در نخستین روزهای فعالیتش بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کرد و رکوددار سریع‌ترین اپلیکیشن در رسیدن به این نقطه عطف شد و طبق آمار شرکت تحقیقاتی data.ai، بالاتر از بازی “پوکمون گو” ایستاد. “تردز” در سه روز نخست فعالیت، ۱۸.۳ درصد کاربر فعال روزانه توییتر معادل ۵۴.۴ میلیون نفر از ۲۹۸ میلیون کاربر توییتر را داشت. این اپلیکیشن تا هفته گذشته، همچنان حدود یک پنجم از کاربران فعال هفتگی توییتر را داشت.

نصب اپلیکیشن “تردز”، در ۹ ژوییه به اوج رسید و ۲۴.۵ میلیون نفر در سطح جهانی این اپلیکیشن را در دستگاه‌های اندروید و iOS دانلود کردند اما با فروکش هیاهوی اولیه، تعداد دانلودهای روزانه کاهش پیدا کرد اما در چند روز گذشته بالای یک میلیون دانلود بوده و از ۱.۷۶ میلیون دانلود در ۱۶ ژوییه، تا ۱.۰۶ میلیون دانلود تا ۲۰ ژوییه، متغیر بوده است. هر اپلیکیشن جدیدی در بازار از مشاهده چنین آماری به خود خواهد بالید اما شاید باید درباره “تردز”، قضاوت سخت‌گیرانه‌تری داشت زیرا این پلتفرم از مزیت پیوند با اینستاگرام و منابع گسترده شرکت متا برخوردار بوده است.

طبق برآورد شرکت Data.ai، این اپلیکیشن تاکنون ۱۸۵.۳۲ میلیون دانلود جهانی داشته است.

یک نکته مهم دیگر آن است که “تردز” هنوز در حال رشد در بازارهای موبایل نوظهور است. آمریکا سومین بازار بزرگ “تردز” است و تا ۱۷ ژوییه، “تردز” در هند و برزیل، تعداد نصب بیشتری داشته و به ترتیب ۶۰.۱ میلیون و ۴۰.۲ میلیون نصب در مقایسه با ۲۷.۸ میلیون دانلود در آمریکا بوده است. به همین دلیل است که بررسی شرکت “سیمیلار وب” که کاهش مدت استفاده کاربران اندروید آمریکایی از تردز را نشان می‌دهد، بازگوکننده همه ماجرا نیست.

هر چند آمار استفاده از “تردز” ممکن است همان طور که داده‌های “سنسور تاور” نشان می‌دهد، فعلا کاهش پیدا کرده باشد اما آمار استفاده در روزهای نخست “تردز”، پتانسیل این اپلیکیشن به عنوان رقیب توییتر را بارز می کند.

بعلاوه آنچه باعث کاهش استفاده از “تردز” شده، ممکن است ناامیدی از مفهوم آن نباشد بلکه مجموعه امکاناتش در مقایسه با توییتر باشد. “تردز” که به صورت عمومی قابل دسترس شده است هنوز در مرحله آزمایشی بتا بوده و یک اپلیکیشن نیمه کامل است و فاقد ویژگی‌هایی مانند تایم لاین زمانی، دنبال کردن فید، امکان مشاهده لایک‌های خود، یک نسخه وب کاملا کاربردی، یک دکمه ویرایش، پشتیبانی از چندین حساب و موارد دیگر است که کاربران می‌خواهند یک سرویس میکرووبلاگ نویسی داشته باشد. این ویژگی‌ها در دست توسعه هستند.

همچنین یک فرهنگ آنلاین وجود دارد که تمایل بیشتری به آزمایش اپلیکیشن‌های جدید دارد؛ خواه رقبای توییتر نظیر “تردز”  و بلو اسکای باشد یا رقبای ردیت، مانند لمی و کبین یا راه‌های جدید برای شبکه اجتماعی مانند تیک‌تاک به جای مدل قدیمی فیس‌بوک باشد. به علاوه، برای موفقیت  “تردز”، لازم نیست توییتر کاملا شکست بخورد. کاربران می‌توانند بین آنها انتخاب کنند یا این که بخواهند از هر دو اپلیکیشن استفاده کنند.

بر اساس گزارش وب سایت تِک کرانچ، گفته می‌شود متا سابقه خوبی در راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جدید موفق ندارد و تقریبا همه اپلیکیشن‌هایی را که به جای خریدن، ساخته است، پس از چند سال تعطیل کرده است. “تردز” ممکن است روزی به اپلیکیشن دیگری تبدیل شود که به گورستان اپلیکیشن‌های متا اضافه می‌شود. اما در این فاصله، این اپلیکیشن ۱۱۶ میلیون کاربر داشته و هنوز با نابودی، فاصله زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا