تکنولوژی

تکنولوژی گرافیک‌های RDNA 2 AMD در پردازنده‌ی اگزینوس

مدت‌هاست می‌شنویم سامسونگ و AMD قرار است در ساخت یک پردازنده‌ی موبایل بسیار قدرتمند با یکدیگر همکاری کنند. در رابطه با این موضوع خبرها و شایعات زیادی مطرح شد اما دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD امروز و در جریان Computex 2021 رسما اعلام کرد این شرکت قصد دارد معماری RDNA 2 را در تولید پردازشگر گرافیکی پردازنده‌های اگزینوس مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ AMD قرار بود امروز و در جریان رویداد Computex 2021 در رابطه با گرافیک‌های سری RX 6000M مخصوص لپ‌تاپ صحبت کند و هیچکس حتی تصور این را هم نداشت که شرکت در این بین به همکاری خود و سامسونگ هم اشاره‌ای داشته باشد که خب این اتفاق افتاد و بالاخره به پاسخ یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این رابطه داشتیم دست پیدا کردیم.

پردازنده‌های اگزینوس به صورت کلی پردازنده‌های نسبتا خوب و رضایت‌بخشی بودند اما هیچوقت نتوانستند به نسبت همتاهای خود از کوالکام بهتر و قدرتمندتر ظاهر شوند. همین موضوع هم کاربران مدل‌های بین‌المللی پرچم‌داران سامسونگ را آزار می‌داد چرا که مجبور بودند همان مبلغ مشابه را پرداخت کنند اما به گوشی‌هایی دسترسی داشته باشند که از لحاظ قدرت پردازشگر، ضعیف‌تر از مدل‌هایی بودند که در آمریکا به فروش می‌رفت.

تا اینکه اگزینوس ۹۹۰ از راه رسید و به صورت کلی تصورات کاربران را نسبت به تراشه‌ی اگزینوس بهم ریخت. این پردازنده آنقدر عملکرد بدی از خود به نمایش گذاشت که سامسونگ مجبور شد پرچم‌داران سری گلکسی S20 را که در ابتدا با اگزینوس ۹۹۰ راهی بازار کره‌ی جنوبی کرده بود، به اسنپدراگون ۸۶۵ مجهز کند تا از فشار انتقادات حداقل در کشور خود خارج شود.

البته شرکت با اگزینوس ۲۱۰۰ با لیتوگرافی ۵ نانومتری دوباره توانست به اوج برگردد اما خب باز هم این تراشه از اسنپدراگون ۸۸۸ اندکی ضعیف‌تر بود؛ خصوصا در بخش گرافیک. اینطور شد که شرکت کره‌ای تصمیم گرفت فکری اساسی کرده تا بتواند این ضعف را جبران کند. بدین ترتیب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ قصد دارد با AMD که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های گرافیکی و پردازشی در دنیاست وارد همکاری شود.

شایعاتی که در این رابطه منتشر شده بود نشان می‌داد پردازنده‌ای که در نتیجه‌ی همکاری این دو غول بزرگ فناوری ساخته می‌شود بسیار قدرتمندتر از تراشه‌های اپل و کوالکام خواهد بود. اما خب بدیهی است نمی‌توانیم همین حالا به این گفته‌ها اعتماد کنیم چون از منبعی موثق نمی‌آیند.

اما خب سامسونگ با اگزینوس ۲۱۰۰ نشان داده می‌تواند مسیر موفقیت را از طریق همکاری با شرکت‌های دیگر بپیماید و چه شرکتی بهتر از AMD که این روزها توانسته با عملکرد خوب خود حسابی در بازار بدرخشد. البته AMD فقط تولید پردازشگر گرافیکی اگزینوس جدید را بر عهده خواهد داشت که قرار است جایگزین پردازشگرهای گرافیکی سری Mali شود.

اینطور که به نظر می‌رسد، اگزینوس ۲۲۰۰ یا هرآنچه که سامسونگ قصد دارد تراشه‌ی نسل بعد خود را نام‌گذاری کند، قرار است از پردازشگر گرافیکی ساخت AMD با معماری RDNA 2 بهره ببرد که در نتیجه‌ی این امر، پشتیبانی از Ray Tracing هم به پردازنده‌ی آینده‌ی سامسونگ راه خواهد یافت. از آن جایی که توان این پردازنده بسیار بالا خواهد بود، احتمالا سامسونگ از آن در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کند اما اصلا جای تعجبی نخواهد داشت اگر در گوشی‌های هوشمند هم شاهد استفاده از این پردازنده‌ها باشیم.

گفته می‌شود پردازنده‌ی جدید قرار است برای رقابت با تراشه‌ی M1 اپل تولید و در محصولات آینده‌ی سامسونگ مورد استفاده قرار بگیرد که اخیرا اپل از آن در آیپد پرو هم استفاده کرده. دلیل دیگری که نشان می‌دهد گوشی هوشمند احتمالا اولین میزبان این تراشه نخواهد بود. همچنین از رقبای جدی این پردازنده‌ی مورد انتظار می‌توان به نسل دوم پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸cx اشاره کرد که آن هم توانایی بالایی در امور پردازشی دارد. حال باید دید سامسونگ در این زمینه چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا