کامپیوترتکنولوژی

رونمایی اینتل از سریعترین پردازنده دسکتاپ دنیا؛ Core i9-12900KS

پس از مدت زمان چند ماهه‌ای که از لو رفتن اطلاعات اولیه و سپس فروش نسخه ‎های اولیه در برخی فروشگاه‎های اینترنتی از یک پردازنده فوق سریع نسل 12 اینتل می‎گذشت، این شرکت در یک اقدام از پیش تعیین نشده، Core i9-12900KS را به صورت رسمی و با انتشار کلیه اطلاعات فنی، معرفی کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ درست است که هر ساله یا شاید هر چند ماه یک‎بار عنوان سریعترین پردازنده‎های دنیا جابجا می‎شوند، ولی پردازنده پرچمدار و جدید نسل 12 اینتل را باید یکی از متفاوت‎ترین‎ها در این زمینه نامید که با یک رکورد عجیب و جالب توجه وارد کارزار سخت و پرچالش پردازنده‎های دسکتاپ می‎شود.

این پردازنده جدید که Core i9-12900KS نام دارد با ارائه سرعتی برابر با ماکزیمم توربو 5.5 گیگاهرتز برای هر هسته (با در نظر گرفتن فناوری‎های Intel Thermal Velocity Boost و Intel Adaptive Boost Technology (Intel ABT)) نوع متفاوتی از رویکرد به فرکانس بوست را در پیش گرفته را می‎توان فراهم کننده منتهای توان پردازشی برای گیمرهایی دانست که به کمتر از حداکثر کیفیت و نرخ فریم در بازی‎های سنگین هم راضی نمی‎شوند.

در همین زمینه آقای ماررکوس کندی، مدیر عمومی بخش گیمینگ، تولیدکننده‎ها و بازی‎های الکترونیک در شرکت اینتل می‎گوید:

اینتل با تولید پردازنده‎های جدید نسل دوازدهمی Core i9-12900KS تلاش خود را برای تولید بالاترین توان‎های پردازشی برای گیمرهای سخت پسند دسکتاپ، ادامه می‎دهد. بر اساس معماری هیبریدی مورد استفاده در پردازنده‎های AlderLake اینتل، این پردازنده می‎تواند برای اولین بار با سرعت 5.5 گیگاهرتز، روی دو هسته پرقدرت خود دست یابد که به افراطی‎ترین گیمرها نیز اجازه می‎دهد سنگین‎ترین بازی‎ها را با حداکثر کیفیت ممکن اجرا کرده و به هیچ عنوان نگران گلوگاه پردازشی نباشند.

همانطور که با توجه به سابقه سری پردازنده‎های با پسوند KS می‎دانید، اینتل این پردازنده‎ها را از نوع آنلاک تولید کرده و این بدان معناست که گیمرها و دیگر کاربران حتی می‎توانند با فراهم کردن شرایط مورد نیاز، به دستگاه‌هایی باب طبع اورکلاکرها و افرادی که باز هم به توان پردازشی بیشتری نیاز دارند، تبدیل شوند. با این اوصاف بعید نیست به زودی شاهد شکستن رکوردهای بی‎شماری از سوی این پردازنده در دل مادربردهای مختلف باشیم.

همچنین با استفاده از 16 هسته پردازشی (هشت هسته پرقدرت و هشت هسته کم‎مصرف‌تر) و همچنین استفاده از 24 رشته پردازشی و فرکانس کلاکی که طبق توضیح بالا می‎تواند تا 5.5 گیگاهرتز بالا برود، ترکیب این هسته‎ها با 30 مگابایت حافظه کش (با فناوری Intel Smart Cache)، پردازنده‎ای همه فن حریف را تولید خواهد کرد که در حال حاضر هیچ رقیبی حتی از تیم قرمز نیز را در حد و اندازه‎های خود نمی‎بیند.

اما پس از توضیح فوق بهتر است با هم سری به مشخصات فنی منتشر شده برای تراشه پردازنده Intel Core i9-12900KS بزنیم:

  • قابلیت افزایش فرکانس هسته تا 5.5 گیگاهرتز همراه با فناوری Intel Thermal Velocity Boost
  • استفاده از فناوری Intel Adaptive Boost Technology برای ارتقای عملکرد گیمینگ
  • توان پایه پردازنده برابر با 150 وات و استفاده از سوکت LGA1700
  • 16 هسته پردازشی (8 هسته نوع P در فرکانس 5.2 گیگاهرتز و 8 هسته نوع E در فرکانس 4.0 گیگاهرتز)، 24 رشته پردازشی، 30 مگابایت حافظه کش با فناوری Intel Smart Cache و پشتیبانی از PCIe 5.0 و 4.0
  • پشتیبانی و قابلیت آدرس‎دهی حافظه رم از نوع DDR5 4800 MT/s و DDR4 3200 MT/s
  • سازگار با مادربردهای با چیپست Z690 موجود در بازار (نیاز به بروزرسانی BIOS از سوی شرکت‎های سازنده برای رسیدن به حداکثر کارایی پردازشی در زمینه گیمینگ)

رونمایی اینتل از سریعترین پردازنده دسکتاپ دنیا؛ Core i9-12900KS

اما جدای از مشخصات فنی اینتل اعلام کرده که این تراشه از یک هفته دیگر (16 فروردین ماه) و پس از رویداد Intel Tech Event در بازارهای منتخب و با قیمت 739 دلار (60 دلار ارزان‌تر از قیمت نسخه‎های عرضه شده از چند روز پیش در برخی فروشگاه‎های آنلاین) عرضه خواهد شد. در نظر داشته باشید که اینتل در حال حاضر اطلاعاتی در مورد MTP این پردازنده به صورت رسمی منتشر نشده و باید منتظر رویداد مذکور در این مورد بمانیم.

همچنین در حالی که اینتل Core i9-12900KS را به عنوان «سریع ترین پردازنده دسکتاپ جهان» در پست‌ها و امور بازاریابی خود توصیف می کند، زمان باقی ماندن این تراشه در صدر جدول قدرتمندترین‎ و سریعترین‎ها می‌تواند بسیار کوتاه و زودگذر باشد. در همین زمینه روز 20 آوریل (31 فروردین ماه)، شرکت AMD پردازنده V-Cache سه بعدی Ryzen 7 5800X3D را به صورت رسمی معرفی خواهد کرد که مسلماً پس از آن تیم قرمز، پردازنده جدید خود را با عنوان «سریعترین پردازنده دسکتاپ جهان» توصیف و روانه بازار خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا