گیم

رشد فروش پلی‌استیشن همراه با کاهش سود کلی

چند روز پیش، سونی گزارش سه‌ماهه‌ی اول سال مالی فعلی را منتشر کرد که در آن شاهد رشد فروش پلی‌استیشن هستیم. هرچند، نسبت به سال گذشته در بعضی از بخش‌ها کاهش‌هایی هم وجود داشته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این آمار سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ را شامل می‌شود. گزارش داده شده است که در این سه‌ماهه بخش بازی‌ها و سرویس‌های اینترنتی (G&NS) که پلی‌استیشن هم در همین بخش فعالیت دارد، فروشی ۵٫۶ میلیارد دلاری (۶۱۵٫۸ میلیارد ین) را تجربه کرده است که نسبت به سال گذشته از افزایش ۹٫۷ درصدی خبر می‌دهد. این افزایش به لطف فروش بیشتر سخت‌افزارهای پلی‌استیشن و به‌خصوص پلی‌استیشن ۵ به وجود آمده است.

با این حال، سود عملیاتی ۷۶۲٫۹ میلیون دلار (۸۳٫۳ میلیارد ین) بوده است که نسبت به سال پیش حدود ۴۰٫۶ درصد کاهش داشته است. چند عامل مختلف در این زمینه تأثیرگذار بوده‌ است. در وهله‌ی اول، سونی کنسول جدید پلی‌استیشن ۵ را عرضه کرده است. از آنجایی که هزینه‌ی توسعه‌ی کنسول‌ از قیمت نهایی آن بیشتر بوده، مشخص است که سونی روی هر کنسول تا حدی ضرر کرده است که البته این اتفاق در شروع هر نسل طبیعی است. البته، به‌تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد دیگر سونی از این به بعد روی فروش کنسول‌ها ضرر نخواهد کرد.

در سه‌ماهه‌ی اول سال قبل سونی ۱٫۹ میلیون دستگاه پلی‌استیشن ۴ فروخته است، در حالی که در سه‌ماهه‌ی جاری فقط ۵۰۰ هزار دستگاه پلی‌استیشن ۴ به فروش رفته است. از طرفی وارد شدن به نسل جدید کنسول‌ها و از طرف دیگر شرایط قرنطینه در سال گذشته که باعث شده بود بسیاری وقت بیشتری را در خانه‌های خود سپری کنند، باعث شده تا این اختلاف به وجود آید. همچنین در این بازه ۲٫۳ میلیون دستگاه پلی‌استیشن ۵ به فروش رفته است. همان‌طور که سونی در هفته‌ی قبل اعلام کرد، اکنون فروش کلی این کنسول از مرز ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرده است.

پلی‌استیشن

سال گذشته، بازی‌هایی که سونی ناشر آن‌ها بوده است، حدود ۱۸٫۴ میلیون نسخه فروش داشته‌اند. این در صورتی است که در بازه‌ی مشابه در سال جاری این رقم به ۱۰٫۵ میلیون نسخه کاهش یافته است. البته، این چیز عجیبی نیست. علاوه بر همان نکته‌ای که در برابر قرنطینه گفته شد، سال گذشته در این بازه اثر پرطرفدار و مورد انتظاری همچون The Last of Us Part 2 منتشر شد. ساخته‌ی ناتی‌ داگ حتی توانست رکورد شکنی کند و در سه روز ابتدایی خود ۴ میلیون فروش داشته باشد. در این سه‌ماهه‌ی اخیر، سونی دو بازی مهم Ratchet & Clank: Rift Apart و Returnal را منتشر کرده است که این دو اثر به ترتیب فروشی حدود ۱٫۱ میلیون نسخه و ۵۶۰ هزار نسخه را تجربه کرده‌اند. همچنین این دو اثر انحصاری پلی‌استیشن ۵ هستند و از آنجایی که در حال حاضر جامعه‌ی مخاطبان این کنسول کمتر از پلی‌استیشن ۴ است، این فروش چندان هم عجیب نیست.

در این سه‌ماهه‌ی اخیر، روی هر دو کنسول پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ حدود ۶۳٫۶ میلیون بازی فروش رفته است. این در شرایطی است که در سال گذشته در همین بازه ۹۱٫۴ میلیون بازی به فروش رفته بود. فروش کلی از طریق بازی‌ها و محتویات اضافه‌ی آن‌ها به ۳٫۲ میلیارد دلار (۳۴۶ میلیارد ین) رسیده است که نسبت به رقم سال گذشته که ۴ میلیارد (۴۳۲٫۶ میلیارد ین) بود، حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است.

از نظر سخت‌افزاری هم سونی در مجموع کنسول‌های خانواده‌ی پلی‌استیشن ۹۳۴٫۳ میلیون دلار درآمد داشته است که نسبت به سال گذشته با افزایش قابل‌توجهی مواجه شده است. سال گذشته این رقم ۵۰۸٫۳ میلیون دلار (۵۵٫۵ میلیارد ین) بود.

پلی‌استیشن

درآمد بخش سرویس‌های اینترنتی هم با ۱۰ درصد افزایش به ۹۳۴٫۲ میلیون دلار (۱۰۲ میلیارد ین) رسیده است. تعداد کاربران پلی‌استیشن پلاس نسبت به سال گذشته از ۴۵ میلیون به ۴۶٫۳ میلیون مشترک رسیده است. با این حال، اگر بخواهیم سه‌ماهه‌ی قبلی را محاسبه کنیم، با کاهش مشترک مواجه بوده‌ایم. در سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی قبل تعداد مشترکان این سرویس ۴۷٫۶ میلیون نفر بود.

با وجود بعضی از کاهش‌ها در این زمینه، بخش بازی و سرویس‌های اینترنتی چه ازنظر فروش و چه از نظر سود عملیاتی همچنان بهترین عملکرد را میان بخش‌های مختلف شرکت سونی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا