تکنولوژی

دولت آینده، دولت فناوری اطلاعات است

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در آیین معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت آینده، دولت فناوری اطلاعات است، گفت: مردان اصلی و تعیین کننده در دولت آینده سازندگان سکوها و خالقان نرم افزارها هستند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در آیین معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه دولت آینده، دولت فناوری اطلاعات است گفت: مردان اصلی و تعیین کننده در دولت آینده سازندگان سکوها و خالقان نرم افزارها هستند و به معنی دیگر حکمران اصلی فردا، مردان فناوری اطلاعات هستند.

وی افزود: یکی از ماموریت های اصلی ما در دولت و در سازمان اداری و استخدامی بحث مدیریت مشاغل است، به طوریکه ما نوع شغل و طبقه بندی مشاغل، تنظیم برخورداری ها را باید در سازمان راهبری کنیم. شاید وزیر محترم ارتباطات بتوانند تایید کنند که برای بنده از جمله مهمترین مشاغل در بخش دولتی، مشاغل مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است. چون هم نقطه تحول هستند و هم نیازمند انسان های ویژه ای هستند. این افراد مختصاتی دارند از جمله آنکه خیلی علاقمند به کار در حوزه دولتی نیستند و به نوعی صید کردن آنها کار آسانی نیست.

لطیفی ادامه داد: سرمایه انسانی حوزه فاوا باید برای ما برتری ایجاد کند و این برتری لزوما به حوزه های فنی بر نمی گردد. گاهی اوقات زیر ساخت ها به خوبی ایجاد شده است ولی اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده است و به نظر می رسد که بخش عمده آن مربوط به خلاهای فرهنگی است که در این حوزه داریم.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: مهمترین خلا ما در دستگاه های اجرایی این است که غالب دستگاه های اجرایی خود را مالک داده می دانند؛ در حالی که داده ها در دست ما امانت است و مالک اصلی داده ها مردم هستند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله اصلی در حکمرانی داده بیش ازآنکه فنی باشد فرهنگی است، گفت: در سال های اخیر دستگاه های اجرایی به قبرستان داده تبدیل شده اند. برای اینکه اتصال وجود ندارد. تلاش ما این است که در پنجره واحد دولت هوشمند این داده را به صورت متصل و هوشمند در اختیار مردم قرار دهیم. اما واقعیت این است که با نقطه مطلوب فاصله داریم.

لطیفی با تاکید بر اینکه تسهیم داده ها یک حلقه مفقوده در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی ما است، گفت: داده ها برای تسهیم است نه برای ذخیره بنابراین گذر زمان نشان خواهد داد که امروز قدرت اصلی در تسهیم داده است نه در حبس داده ها.

وی افزود: ما در دولت این موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم و آقای رئیس جمهور هم بر مسئله تسهیم داده ها تاکید دارند و معتقدند که داده ها سرمایه ملی هستند و باید در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در ادامه با بیان اینکه در کشور ما و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاقات بسیار ارزشمندی افتاده است، تصریح کرد: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام مشترکی را شروع کرده ایم و آن راه اندازی سامانه رضایت سنجی مردم از کارکنان دولتی بوده است تا مردم بازخورد خود در خصوص کارکنان دستگاه های اجرایی را اعلام کنند.

لطیفی ادامه داد: با وجود آنکه درباره این سامانه کار رسانه ای گسترده ای صورت نگرفته است تا همین امروز نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر از مردم در نظر سنجی ها شرکت کرده اند و جالب است که ۲۱ هزار نفر متن نوشته اند. یعنی این آمادگی وجود دارد که مشارکت کنند و رضایت یا عدم رضایت خود را اعلام کنند.

وی افزود: راه اندازی این سامانه این اتفاق مبارکی بود و به نظرم از بعضی از سامانه هایی که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است مثل سامانه صدور مجوزها، این سامانه مهمتر است؛ چرا که مردم روزانه به دستگاه های اجرایی مراجعه می کنند. امیدواریم با فناوری اطلاعات و سامانه پنجره واحد هم خدمت را به مردم آسان و هم با امکان بازخوردگیری فراهم کنیم.

پیش از سخنان معاون رئیس جمهوری و در ابتدای برگزاری آیین معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات،  علی اصغرانصاری، دبیر نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی را روند برگزاری این جشنواره ارایه کرد.

وی با بیان اینکه با صدور حکم این جشنواره از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس جشنواره در فروردین ماه برگزاری این جشنواره در دستور کار قرار گرفت، گفت: چارچوب این جشنواره در ۴ بخش دولت هوشمند، شبکه ملی اطلاعات، صنعت فضایی و پست هوشمند منطبق بر شعار «ایران هوشمند و متصل» آماده شد.

وی ادامه داد: حاصل صدور فراخوان برگزاری جشنواره مشارکت ۵۵۳ سازمان، ارگان و شرکت بود. به طوری که در محور شبکه ملی ۷۸، دولت هوشمند ۴۰۴،  فضایی ۲۵ و پست هوشمند ۴۶ مستند به دبیرخانه جشنواره برای شرکت در ارزیابی ها و داوری ارایه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا