فناوری اطلاعات

دانش فناوری‏‌های دیجیتالی افزایش می‌یابد

با حمایت ستاد توسعه فناوری‏های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دوره‌های آموزش جامع و تخصصی اینترنت اشیا 27 تا 29 آذرماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شاید این روزها واژه اینترنت اشیا زیاد به گوشتان خورده باشد اما معنا و یا کاربرد آن را ندانید. در کل، مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می‌سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‏های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء، دوره‏های آموزش جامع و تخصصی اینترنت اشیا  در آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌کنند.

پنجمین دوره آموزش جامع اینترنت اشیا و دومین دوره تخصصی امنیت اینترنت اشیا با هدف افزایش ظرفیت‏های دانشی و آموزشی کشور در بخش فناوری‏های نوین دیجیتالی، برگزار می‌شود. در این دوره آموزشی توانمندسازی دانشجویان، مهندسان و متخصصان کشور برای حضور در اکوسیستم هوشمندسازی و اینترنت اشیا، برگزار خواهد شد.

در دوره آموزشی اینترنت اشیا، « مفاهیم، اقتصاد و مدل‏های تجاری اینترنت اشیا»، «سخت‌ افزار، ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا»، «پلتفرم‏های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی» و «امنیت و حریم خصوصی اینترنت اشیا» ارائه می‌شود.

همچنین، در دوره تخصصی طراحی و ارزیابی پروتکل‏های امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیا هم مباحثی مانند «اهمیت امنیت اینترنت اشیا با تکیه بر الزامات امنیتی بر اساس چارچوب چهار لایه‏ای پیشنهادی مبنی بر لایه سخت‏افزار»، «لایه شبکه»،« لایه هوش مصنوعی» و «لایه برنامه کاربردی» ارائه می‌شود.

در این دوره، علاوه بر بحث در خصوص تهدیدات و آسیب پذیری‏های متداول در معماری اینترنت اشیا، روش‏های طراحی و ارزیابی پروتکل‏های امنیتی مورد استفاده در لایه‏های مختلف نیز مطابق با معماری امن چهار لایه، تدریس خواهد شد.

سرفصل‏های دومین دوره تخصصی طراحی و ارزیابی پروتکل‏های امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیا (IoT Safe2) نیز شامل «مفاهیم، ابعاد و تهدیدات امنیتی و حریم‌خصوصی در اینترنت اشیا»، «راه‌کارهای موجود برای حفظ حریم‌خصوصی»، «اصول طراحی پروتکل‌های امنیتی و بررسی اجزای پایه امنیتی رمزنگاری»، «تشریح نمونه‌های جدید پروتکل‌های امنیتی ارائه ‌شده برای اینترنت اشیا در سال‌های اخیر»، «آموزش نحوه تحلیل امنیتی پروتکل‌ها و بررسی حملات مطرح» و «مروری بر فناوری بلاکچین و کاربرد آن در امنیت اینترنت اشیا» ارائه می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا