فناوری اطلاعات

حفاظت از کودکان در دنیای متاورس ضروری است

مدیرکل توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور با ترسیم زندگی در دنیای متاورس بر لزوم تجهیز به سلاح‌های فرهنگی و تربیتی در چنین فضایی تاکید کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هومن اهرامی در نشست زندگی در دنیای متاورس (فرصت‌ها و تهدیدها) گفت: سال‌هاست که دنیای سرمایه‌داری متوجه شده که دیگر با روش‌های سنتی نمی‌تواند به باز تولید ثروت بپردازد و نیازمند جهشی برای این منظور بود. متاورس دورنمای روشنی برای نظام سرمایه‌داری ایجاد کرد تا از هیچ بتواند به پول برسد. ما باید با تجهیز به سلاح‌های فرهنگی و تربیتی با این فناوری روبه‌رو شویم به‌ویژه که پیوسته فناوری در حال پیشرفت است.

مدیرکل توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور که به مناسبت هفته ملی کودک در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن می‌گفت؛ تاکید کرد: فناوری این کار در اختیار شرکت‌های بزرگ جهانی است و ما فقط باید به آگاهی‌های خود تکیه کنیم. ما نمی‌دانیم جهانی که بناست ترسیم شود، چگونه جهانی است تا بتوانیم در این زمینه پیش‌دستی کنیم. ما تا حدودی می‌توانیم در کنار فرزندانمان در این فضا حضور داشته باشیم، هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین افزایش سطح آگاهی حائز اهمیت است.

حفاظت از کودکان در دنیای متاورس ضروری است

این عضو سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: این فضا، در دست ما نیست. تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت تولید متاورس پیشرفته‌اند. این خیلی سخت است؛ زیرا خلاف اینستاگرام که خود مشکلاتی را، به همراه داشته و دارد؛ فضای متاورس کاملاً تجربه‌پذیر و قابلیت انتقال حسی را هم دارد و این مشکلات را دو برابر می‌کند.

وی آموزش، اجتماعی‌سازی، درمان، بازی و سرگرمی و فرصت‌های اقتصادی را از جنبه‌های مثبت فضای متاورس توصیف کرد و گفت: متاورس می‌تواند فرصتی را، برای بچه‌ها ایجاد کند تا در کلاس‌های مجازی، مشابه کلاس‌های واقعی، در کنار همکلاسی‌هایشان آموزش ببینند. ظاهراً کشور امارات، هزار مدرسه خود را به این فناوری مجهز کرده است؛ اما، واقعیت این است که این همه درگیر کردن بچه‌ها با ابزارهای فناوری چه ضرورتی دارد؟

بچه‌ها به مدد حضور در محیط متاورس با فرهنگ‌های مختلف ارتباط می‌گیرند

مدیرکل مرکز توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور تاکید کرد: بنابر پژوهشی که در کشور مالزی در مورد مدارس هوشمند انجام شده، پروژه برنامه آموزشی کشور مالزی در مورد مدارس هوشمند شکست خورده است. در گذشته برای آموزش، کتاب‌های مختلفی وجود داشت و دانش‌آموزان برای دانستن تلاش می‌کردند؛ من به عنوان کارشناس این حوزه این موضوع را توصیه نمی‌کنم زیرا به لحاظ امنیت و فناوری، وابستگی انسان به فناوری خطرناک است.

وی با توصیه به خواندن کتاب زندگی در عشق، مردن در خوشی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث اجتماعی‌سازی است. بچه‌ها به مدد حضور در محیط متاورس با قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف ارتباط می‌گیرند. این موضوع برای بچه‌هایی که در قرنطینه هستند یا کودکانی که با مشکل گوشه‌گیری مواجه‌اند؛ مهم است اما همین امکان می‌تواند باعث ایجاد دوگانگی در شخصیت بچه‌ها شود.

به گفته این کارشناس فضای مجازی استفاده از محیط متاورس می‌تواند در درمان برخی از اختلال‌ها همچون ‏ADHD (کم توجهی) و درمان برخی از اضطراب‌های کودکان موثر باشد.

اهرامی افزود: بخش عمده کاربرد متاورس، در حوزه بازی و سرگرمی است. این نیاز هر جامعه‌ای است و در اینجا شرکت‌های مختلفی وارد عمل شده‌اند و بازی‌هایی همچون Sand box، Decentraland و… را، وارد بازار کرده‌اند ولی در این بازی‌ها، آسیب‌هایی متوجه بچه‌هاست حتماً لازم است والدین در این بازی‌ها، در کنار بچه‌ها حضور داشته باشند.

مدیرکل مرکز توسعه رصد و پایش فضای مجازی کشور تاکید کرد: فرصت اقتصادی یکی دیگر از مزیت‌های حضور در محیط متاورس است. خرید و فروش زمین در متاورس یکی از کاربردهای رایج این محیط است. بچه‌ها می‌توانند با پرداخت رمز ارزهایی، نسبت به خرید ساخت زمین و امکان در فضای مجازی مشارکت داشته باشند. این موضوع به ظاهر به نظرم خنده‌دار است اما از لحاظ مالی حجمی را، در دنیا به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا