فناوری اطلاعات

تدوین بسته حمایتی برای کسب کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه و تدوین بسته حمایتی برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور در دست ساخت است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایرنا، در پی محدودیت‌هایی که در خصوص اینترنت ایجاد شده بود، بسیاری از کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کردند، دچار مشکل شدند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاح سایت مرکز کنترل، عملیات و بهره‌برداری از ماهوارهای سنجشی ایران به نام «خیام» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا، درباره جبران خسارت وارده به کسب و کارها، اظهار کرد: تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ایجاد شده است.

وی افزود: ما یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، در نظر گرفته‌ایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای آنها پیش‌بینی شده است.

وزیر ارتباطات در خصوص اخباری که در مورد برخی کسب و کار از جمله دیجی‌کالا منتشر شده است، نیز گفت: این مسائل را باید حل کنیم.

زارع‌پور همچنین در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد فیلترینگ اینستاگرام، اعلام کرد: در شرایط عادی برای فیلترینگ اینستاگرام برنامه‌ای نداشتیم، ولی با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها به قواعد پایبند نبودند، تصمیم‌گیری با مراجع دیصلاح است و در سیاست‌ها تجدیدنظر شود.

یک مجموعه حرفه‌ای برای بهره‌برداری از داده‌های ماهواره‌ای

وی با اشاره به افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی با تاکید بر این‌که این مرکز در هفته جهانی فضا ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده، اضافه کرد: این مرکز یک مجموعه حرفه‌ای برای بهره‌برداری از داده‌های ماهواره‌های سنجشی است و در حال حاضر ماهواره عملیاتی سنجشی که کشور به آن دسترسی دارد، ماهواره «خیام» است.

زارع‌پور اضافه کرد: امروز روز بزرگی است از این جهت که اولین بار در تاریخ فضایی ما است که به چنین پیشرفتی در حوزه فضایی دست می‌یابم و به چنین تصاویری دسترسی داریم. تلاش ما در وزارت ارتباطات این است که تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره‌های سنجشی بومی با این دقت باشیم و بتوانیم آن را با ماهواره‌برهای بومی خود پرتاب کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: اکنون تمام فعالین صنعت فضایی کشور اعم از متخصصین در پژوهشگاه فضایی، وزارت علوم و دانشگاه‌ها، همگی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا این کار بزرگ را در کشور رقم بزنند و به ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و زیر یک متر در پایان سال ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم. گام‌های میانی این کار برداشته شده است و به‌زودی به نتیجه خواهند رسید.

بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور در دست ساخت است

زارع‌پور خاطرنشان کرد: بحث مهم دیگر ماهواره‌بر است که به‌واسطه آن بتوانیم ماهواره را در مدار موردنظر قرار بدهیم. ما اکنون قابلیت پرتاب ماهواره‌های سبک به مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین را داریم که نمونه آن نور ۲ بود که اسفند سال گذشته با موفقیت پرتاب شد. امسال با تلاشی که همکارانمان در بخش پرتابگر دارند، امسال کلاس جدید از ماهواره‌برهای لایه لئو را رونمایی خواهیم کرد و مورد آزمون قرار گرفت.

وی افزود: تا پایان دولت سیزدهم، ماهواره‌های ۶۰۰ کیلوگرمی در کلاس ماهواره «خیام» را با ماهواره بومی خودمان با موفقیت در مدار قرار بدهیم. برای این کار به ایستگاه زمینی نیاز است که امروز شاهد افتتاح اولین ایستگاه استاندارد برای بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی هستیم، پایگاه پرتاب می‌خواهند که ما اکنون بزرگ‌ترین پایگاه پرتاب کشور را آغاز کرده‌ایم اما کار با قوت دنبال می‌شود و برنامه این است که ظرف مدت یک سال آینده اولین پرتاب‌ها را از مرکز جدید داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در زمینه ماهواره‌های مخابراتی و لایه ژئو برنامه‌های مفصلی را در دستور کار داریم تا بتوانیم مسیری که هفت سال طول می‌کشد را کوتاه‌تر کنیم و بتوانیم تا پایان دولت محموله‌ای را در مدار ژئو قرار دهیم. این کار بزرگ، سنگین و فناورانه است. تمام این اقدامات این نوید را می‌دهد که در آینده بتوانیم جایگاه شایسته‌ای را برای بهره‌برداری از فضا داشته باشیم. این یک الزام است و لازمه بسیاری از خدماتی که باید به مردم داده شود، دسترسی به داده‌های مناسب است.

زارع پور بیان کرد: یکی از ماموریت‌های سازمان فضایی، استفاده از سرریز فناوری‌های فضایی در سایر حوزه‌های صنعتی کشور است که می‌تواند باعث تحول در کشور شود. که این از مصوبات شورای عالی فضایی کشور است. امیدواریم شاهد تحول در بخش‌های گوناگون کشور باشیم.

وی تصریح کرد: به‌زودی جلسه شورای فضایی با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد و درصدد هستیم که در آن نقشه راه و برنامه ۱۰ساله حوزه فضایی مصوب شود. مسیر دقیق صنعت فضایی از یک سال گذشته به‌صورت کاملاً شفاف و واقع‌بینانه ترسیم شده است.

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات درباره جلسه شورای فضایی کشور گفت: جلسات این شورا در ۱۰ سال گذشته برگزار نشده بود و برگزاری این جلسات در دولت سیزدهم نشان از اراده مسئولین برای پیشرفت صنعت فضایی بوده است. جلسه بعدی شورای فضایی به‌زودی برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا