کامپیوتر

بازار جهانی رایانه از رکود خارج شد

فروش جهانی رایانه‌های شخصی پس از دو سال کاهش، سرانجام در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به رشد بازگشت.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، داده‌های مقدماتی شرکت تحقیق بازار آی دی سی نشان داد فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱.۵ درصد رشد کرد و ۵۹.۸ میلیون دستگاه فروخته شد.

انتظار می‌رود عرضه رایانه‌های شخصی مجهز به هوش مصنوعی، تقاضا برای این دستگاه‌ها را تقویت کرده و به بازار این محصولات که در دوران پساکرونا دچار رکود شده بود، رونق تازه‌ای ببخشد.

تقاضا برای رایانه‌های شخصی در دو سال گذشته، تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی نامطمئن قرار گرفته و نرخ بهره بالا و تورم افسارگسیخته، باعث شده است شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان عادی، برنامه ارتقای سیستم‌های خود را به تاخیر بیاندازند.

طبق گزارش آی دی سی، کاهش تورم، به بهبود تقاضا برای رایانه‌های شخصی در مناطق اروپا و آمریکا کمک کرده است. اما ضعف در چین که بزرگترین بازار رایانه‌های شخصی است، همچنان بر فروش جهانی این دستگاه‌ها تاثیر گذاشته است. محبوبیت رایانه‌های رومیزی ضعیف شده و این لپ‌تاپ‌ها هستند که به گزینه مورد علاقه مصرف کنندگان تبدیل شده اند.

شرکت تحقیقاتی کانالایز ماه گذشته پیش بینی کرده بود بازار رایانه شخصی در آمریکا در سال ۲۰۲۴، به میزان هفت درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۰ درصد رشد می‌کند.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات واحد رصدکنندگان دستگاه موبایل جهانی آی دی سی گفت: با وجود ضعف بازار چین، انتظار می‌رود روند احیای بازار رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند زیرا مدل‌های جدیدتر مجهز به هوش مصنوعی عرضه می‌شوند و خریداران تجاری، تعویض دستگاه‌هایی که در دوران پاندمی خریده بودند را آغاز می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، گروه لنوو با سهم بازار ۲۳ درصدی، در صدر قرار دارد و پس از آن، هیولت پاکارد (HP) با سهم بازار حدود ۲۰ درصد و دل تکنولوژی با سهم ۱۵.۵ درصد، ایستاده‌اند. اپل شاهد رشد ۱۴.۶ درصدی فروش در سه ماهه اول بود و سهم بازارش به ۸.۱ درصد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا