تکنولوژی

چهار اختراع برتر فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۹

به گزارش البرز فاوا نیوز، با نزدیک شدن به اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، مجله “تایم” ۱۰۰ اختراع برتر سال را انتخاب می‌کند. اختراعاتی که دنیا را بهتر، هوشمندتر و حتی سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند، معیارهای اصلی در انتخاب این اختراعات برتر اصالت، خلاقیت، تاثیر، جاه‌طلبی و اثربخشی بوده‌اند.
“جراحی مجازی”

یکی از فناوری‌های بسیار محبوب این روزها “واقعیت مجازی” است که می‌تواند به هنگام آموزش هم بسیار مفید باشد. در تابستان امسال استارتاپ “اوسو وی‌آر”(Osso VR)، یک نرم‌افزار طراحی کرد که به پزشکان یک تجربه اتاق عمل مجازی را فراهم می‌کند.

“جاستین باراد” بنیانگذار این استارتاپ اظهار کرد، پزشکان تازه‌ کار حتی پس از 8 سال تحصیل  کالج و  دانشکده پزشکی به اندازه‌ای در کار خود خبره نیستند که بتوانند از پس یک عمل جراحی برآیند و ۳۰ درصد از آنها نمی‌توانند به تنهایی به کار خود ادامه دهند.

به این ترتیب با استفاده از جراحی واقعیت مجازی می‌توانند به خوبی آموزش ببینند.

“کاهش  اشتباه در تشخیص‌های پزشکی”

فناوری‌های موجود در قرن ۲۱ که برای تصویربرداری از تومورها استفاده می‌شوند، هنوز آنقدر کامل نیستند و برای تشخیص نهایی از عکس، هنوز هم به تشخیص رادیولوژیست نیاز دارند.

تعداد بالای غربالگریها و این تعداد بالا می‌تواند منجر به تشخیص‌های غلط زیادی شود.

به همین دلیل رادیولوژیست‌های شرکت “qlarityimaging” با استفاده از یک نرم‌افزار “هوش مصنوعی” قادر هستند داده‌های حاصل از اسکن “ام‌.آر.آی”را تجزیه و تحلیل کنند و تشخیص خود را تایید و یا رد کنند.

این سیستم که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده، به طور کلی ۲۰ درصد در تشخیص‌ها عملکرد صحیح داشت و ۳۹ درصد از سرطان‌هایی که تشخیص داده نشده بودند را تشخیص داد.

“عصای هوشمند”

چند سال پیش یک فرد نابینا به نام “کورسات سیلان” سعی در پیدا کردن راه خود به سمت یک هتل را داشت و همراه با یک چمدان، اپلیکیشن مسیریاب و یک عصا به راه خود ادامه می‌داد. تا اینکه حین طی مسیر با جایی برخورد کرد و درنهایت دچار شکستگی در ناحیه پیشانی خود شد.

به همین دلیل وی یک عصای هوشمند به نام “وی واک”(WeWALK) را توسعه داد.

این عصای هوشمند اشیاء موجود در سطح بالاتر از قفسه سینه فرد نابینا را تشخیص می‌دهد و این تشخیص را با برنامه‌ای چون “گوگل مپ” همگام می‌سازد. تا به این ترتیب به ۲۵۰ میلیون فرد نابینا در سراسر جهان کمک شود که بدون نیاز به گوشی‌های هوشمند خود، مسیر را پیدا کنند.

 

“تبدیل دیدار به شنیدار”

برای آن دسته از افرادی که با اختلالات بینایی زندگی می‌کنند، دستگاه “OrCam MyEye ۲” می‌تواند یک تغییر بزرگ در زندگی آنها ایجاد کند.

این عینک به “عینک سخنگو” معروف بوده و یک دستگاه هوش مصنوعی است که به فریم هر عینکی متصل می‌شود و می‌تواند چهره را تشخیص دهد، متن‌خوانی کند و یا اطلاعات بارکدها را بلند بخواند.

“OrCam MyEye ۲” می‌تواند برای افرادی که دچار “خوانش‌پریشی” هستند هم مناسب باشد.

نسخه جدیدتر این دستگاه سال آینده عرضه می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد که قابلیت‌های بیشتری داشته باشد. مثلا روزنامه بخوانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا