گیم

ایکس‌باکس گیم‌پس به کنسول‌های سونی و نینتندو راه پیدا نمی‌کند

سرویس اشتراکی گیم‌پس (Game Pass) را می‌توان بهترین سرویس گیمینگ موجود در حال حاضر دانست. گیم‌پس با تعداد بازی‌های زیاد و با کیفیتی که دارد توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و تقریباً تمام کاربران ایکس‌باکس یک اشتراک گیم‌پس هم دارند. همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های سونی و نینتندو نیز به فکر رقابت با این سیستم باشند ولی چندان موفق عمل نکردند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ فیل اسپنسر (Phil Spencer) همواره در مصاحبه‌های مختلف خود گفته که هدف اصلی ایکس‌باکس دسترسی افراد بیشتر به بازی‌های مختلف است. در نتیجه این شرکت قصد ندارد که عناوین انحصاری زیادی عرضه کند یا اینکه مجموعه‌های بزرگ را انحصاری کند. بر همین منطق انتظار می‌رسد که سرویس گیم‌پس در دستگاه‌های دیگر هم در دسترس قرار بگیرد.

با گذشت زمان می‌توان گفت که ایکس‌باکس از چیزی که هدف اصلی خود می‌نامد فاصله زیادی گرفته است. از عرضه عناوین انحصاری مختلف گرفته تا تبدیل کردن مجموعه‌های بزرگی مثل الدر اسکرولز (Elder Scrolls) به عناوین انحصاری، دسترسی کاربران پلتفرم‌های دیگر را به این عناوین کم کرده است. حال فیل اسپنسر در مصاحبه آخری که داشته اعلام کرده که ارائه سرویس اشتراکی گیم‌پس برای پلتفرم‌های سونی و نینتندو در میان برنامه‌های این شرکت نیست.

این سؤال زمانی در ذهن کاربران ایجاد شد که مدیر بخش اقتصادی ایکس‌باکس به نام تیم استوارت در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که مأموریت این کمپانی این است که اشتراک گیم‌پس را به هر صفحه نمایشی که توانایی اجرای بازی داشته باشد بیاورد. بر اساس این گفته کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو هم شامل این موضوع می‌شوند.

حال اسپنسر در مصاحبه جدید خود گفته که شرکت ایکس‌باکس تمام تمرکز خود را روی بهبود سخت‌افزار و این اشتراک خود گذاشته است. در نتیجه تصمیمی برای عرضه آن روی سیستم‌های دیگر ندارد. اسپنسر در مصاحبه اخیر خود گفت:

گیم‌پس چیزی است که ما در این ۵ سال با کمک یکدیگر ساخته و توسعه داده‌ایم. تیم سازنده نیز همچنان به این روند ادامه خواهد داد و گیم‌پس بیشتر هم گسترش پیدا خواهد کرد. این اشتراک روی کامپیوتر، فضای ابری و قطعاً کنسول‌های ایکس‌باکس در دسترس است. این اشتراک یک بخش مهم از هویت کنسول‌های ایکس‌باکس است و در نتیجه همچنان هم اینگونه خواهد ماند.

اسپنسر در گذشته در مورد اینکه می‌خواهد گیم‌پس را روی هر دستگاهی بیاورد صحبت کرده بود. در نتیجه انتظار می‌رفت که گیم‌پس برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شود. حتی زمانی که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت نهایی شد هم فیل اسپنسر اعلام کرد که این شرکت نزدیک به ۱ میلیارد دلار برای اشتراک گیم‌پس هزینه می‌کند تا عناوین مختلف را وارد آن کند.

از همان ابتدا مشخص بود که ایکس‌باکس به راحتی گیم‌پس را از دست نمی‌دهد. در اصل همانطور که فیل اسپنسر گفته، گیم‌پس به جزئی از هویت کنسول‌های مایکروسافت تبدیل شده و منطقی است که این شرکت هیچ تمایلی به از دست دادن آن ندارد. حتی اگر این موضوع سود بسیاری برای مایکروسافت داشته باشد باز هم عرضه آن روی پلتفرم‌های دیگر مخصوصاً کنسول‌های نینتندو و سونی اصلاً منطقی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا