فناوری اطلاعات

اینترنت اشیا یا IOT چیست

IOT  یا اینترنت اشیا برای اولین بار در سال 1999 توسط اشتون نظریه آن بیان شد. بعد از 18-19 سال از این نظریه روی این موضوع کار شد و به قولی میتوان گفت تکنولوژی تازه ایی بشمار می آید. امروزه بحث IOT به صورت چشمگیری در حال گسترش است و بیشتر کسب و کار های نوپا یا همان استارتاپ ها بیشتر به استفاده از این تکنولوژی سوق پیدا کرده اند.

برای آشنا شدن بیشتر با این تکنولوژی با البرز فاوا نیوز همراه باشید.اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی را می توان به توستر متصل به اینترنت نام برد که در سال 1989 رو نمایی شد.اگر بخواهیم تعریف کلی داشته باشیم در مورد این تکنولوژی ، اینترنت اشیاء یعنی اتصال تمام دستگاه های الکترونیکی به اینترنت و تعامل انها با یکدیگر.

از نمونه های دیگری بخواهیم مثال بزنیم میتوان به هوشمند سازی خانه ها و کنترل سیستم روشنایی و گرمایشی و سرمایشی منزل توسط نرم افزار نصب شده روی گوشی شما اشاره کرد.
الارم یخچال هوشمندی که مواد خوراکی آن چند روز آینده فاسد و غیر قابل استفاده میشوند، مشاهده تصویر فردی که پشت آیفون تصویری شما قرار دارد ولی با این تفاوت که شما در مسافرت در جزیره کیش به سر می بیرد و  فقط با لمس کردن گوشی موبایلتان اجازه میدهید این فرد وارد خانه تان شود.

این تنها دو مثال از اینترنت اشیا یا همان IOT بود. شما روزانه موارد زیادی از این مثال ها را مشاهده میکند.

اینترنت اشیا چگونه دنیا را تغییر خواهد داد؟

اینترنت اشیا را میتوان انقلاب صنعتی بعدی نام برد که تمام روش تعامل در دنیا را تغییر خواهد داد. از ارتباط مصرف کنندگان با یکدیگر گرفته تا استفاده از این تکنولوژی در سیستم های ورزشی به عنوان مثال  VR در فوتبال اشاره کرد.

یش از دو سال است که BI Intelligence  از نزدیک رشد اینترنت اشیا را دنبال کرده. این سازمان تجزیه و تحلیلی بر روی این قضیه انجام داده که چگونه IoT موجودیت ها و نهادهایی از قبیل دولت ها، کسب و کارها و مشتریان را قادر می سازد تا به دستگاه های IoT خود متصل شوند و آن ها را کنترل کنند.

درگزارش جدید BI که در مورد اکو سیستم اینترنت اشیا صحبت کرده ، اطلاعات جدیدی در مورد دستگاه ها، تحلیلگر ها و شبکه ها و امنیت IOT بیان کرده است.
در این گزارش همچنین یک تخمین و پیش بینی از بازار رو به رشد اینترنت اشیا ارائه شده که شامل رشد استفاده از دستگاه های IoT، میزان سرمایه گذاری و میزان بازگشت سرمایه در این اکوسیستم می باشد.

  • پیش بینی شده تا سال 2020 در کل 34 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شوند.
  • نزدیک به 6 تریلیون دلار برای اینترنت اشیا تا 5 سال آینده خرج خواهد شد.
  • تجارت جزء اصلی اینترنت اشیا قرار خواهد گرفت؛ کسب و کارها می توانند روند کار خود را بهبود دهند با:
    •  کاهش هزینه های عملیات.
    •  افزایش بهره‌وری.
    •  گسترش بازار و محصولات جدید.
  • دولت ها برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندانشان بر روی افزایش بهره‌وری تمرکز خواهند کرد.
  • مصرف کنندگان به عنوان استفاده کنندگان IoT در کنار کسب و کارها و دولت ها عمل خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا