فناوری اطلاعات

ایرادات علمی و پزشکی تراشه جنجالی «ایلان ماسک»

کارشناسان معتقدند هرچند ماسک با رونمایی از تراشه جدید مغزی نورالینک هیاهوی زیادی ایجاد کرد، اما این دستاورد از لحاظ پزشکی با شکاف های زیادی روبرو است.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مهر، جمعه هفته گذشته ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی تسلا  از نمونه اولیه تراشه ای برای اتصال مغز به رایانه استفاده کرد.

این تراشه که به اندازه یک سکه است در استارت آپ «نورالینک» توسعه یافته و اکنون در بدن یک خوک ایمپلنت شده است. ماسک در مراسم رونمایی این تراشه ادعاهای بلندپروازانه ای مطرح کرد؛ مانند آنکه نورالینک در آینده به درمان کوری و فلج کمک می کند و همچنین می توان آن را برای سرگرمی و اتصال به هوش مصنوعی استفاده کرد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند ادعاهایی که در این مراسم مطرح شد بسیار زیاد اما محتوای آن بسیار اندک بوده است.

ماسک قبلا ادعا کرده بود نورالینک می تواند به درمان اختلال اوتیسم کمک کند و حتی اعلام کرده بود مشتریان می توانند با ایمپلنت تراشه توسعه یافته در این شرکت بازی های ویدئویی انجام دهند یا خودروی تسلایشان را به نزد خود بخوانند.

ایرادات علمی و پزشکی تراشه جنجالی «ایلان ماسک»

اما به گفته کارشناسان قبل از ایمپلنت تراشه در مغز انسان، باید به دانش پزشکی زیادی دست یافت. هرچند ماسک توانایی نورالینک برای ایمپلنت این تراشه و سیم های کوچک آن را در مغز به رخ می کشد، اما در اصل ایمپلنت های عصبی سلول های مغزی اطراف خود را از بین می برند و در صورت خرابی، خسارت های بیشتری به بار می آورند.

اندرو جکسون یکی از عصب شناسان دانشگاه نیوکاسل در این باره می گوید: به نظر من این تراشه از لحاظ مهندسی عالی است اما در حوزه عصب شناسی یک دستاورد متوسط است.

علاوه برآنکه شواهد محکمی از کارآمد بودن تراشه  نورالینک در حوزه پزشکی وجود ندارد،  نصب این تراشه در خوک ها فناوری قدیمی است که  چند دهه از عمر آن می گذرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا