تکنولوژی

iSIM ایده جدید کوالکام که استفاده از سیم کارت را حذف می کند

در حال حاضر دو نوع فناوری برای استفاده یک گوشی از شبک‎های سلولی وجود دارد؛ اولین نوع استفاده از سیم‎کارت‎های سنتی و روش دوم، eSIM یا سیم‌‎کارت‎های الکترونیکی است. اما کوالکام به همراهی چند اپراتور بزرگ دیگر قصد دارد روش سومی را وارد دنیای گوشی‎های هوشمند کند که نیاز به هر نوع سیم‎کارت فیزیکی را از میان برداشته و حتی این بخش را نیز به درون تراشه پردازشی دستگاه منتقل می‎کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ یکی از بزرگترین چالش‎های طراحی در دنیای این روزهای گوشی هوشمند، طراحی قسمتی از برد مدار چاپی دستگاه برای جای دادن سیم‎کارت است. در واقع نسبت اندازه سیم‎کارت در مقایسه با دیگر بخش‎ها در گوشی هوشمند به حدی بزرگ است که شرکت‎های فعال در این حوزه را بر آن داشته تا روشی برای حذف واقعی سیم‎کارت از گوشی‎های هوشمند ارائه دهند.

راهکار سیم‎کارت الکترونیک اگرچه روشی مطلوب است و استفاده از سیم‎کارت جداشونده از دستگاه را مرتفع می‎کند ولی همچنان موضوع اشغال فضای فیزیکی در گوشی هوشمند را با خود به همراه دارد. در این حالت روش جدیدی که شرکت کوالکام در همراهی با ودافون و Thales ارائه داده‎اند، استفاده از سبک جدیدی از سیم‎کارت‎ها موسوم به iSIM یا همان سیم‎کارت‎های مجتمع (Integrated SIM) است که به صورت عملی، سیم‎کارت را به عنوان بخشی دیگر از SoC دستگاه به درون تراشه مرکزی آن منتقل می‎کند.

اما فارغ از باز شدن فضای اشغال شده توسط سیم‎کارت‌‎های سنتی در روش استفاده از iSIM، این روش موجب سازگاری و هماهنگی بیشتر بین تراشه پردازشی و سیم‎کارت شده و در کنار آن کارایی دستگاه نیز افزایش پیدا کرده و به طور همزمان، ظرفیت حافظه ذخیره‎سازی اطلاعات حیاتی در سیم‎کارت را نیز افزایش خواهد داد.

کوالکام در پست معرفی این فناوری اعلام نموده که استفاده از iSIM نه تنها مزایایی برای مشتریان و شرکت‎های تولیدکننده گوشی هوشمند به همراه دارد، بلکه خدمات قابل توجهی که حذف هزینه تولید سیم‎کارت است را نیز به اپراتورها ارائه می‎دهد.

همچنین جای دادن سیم‎کارت در دستگاه‎های بسیار بیشتری مانند لپ‎تاپ‌‎ها، تبلت‎ها، عینک‎های VR و حتی دستگاه‎های اینترنت اشیا نیز بسیار آسان‎تر خواهد شده و می‎توان هر دستگاهی را برای اتصال به شبکه‎های LTE یا 5G آماده کرد.

ایده کوالکام که استفاده از سیم کارت را حذف می کند

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این طرح در حال حاضر توسط آزمایشگاه‎های تحقیق و توسعه سامسونگ در اروپا و برای اولین مورد آزمون قرار گرفته است. در این آزمایش طرح مفهومی یک دستگاه گوشی Galaxy Z Flip 3 5G با استفاده از تراشه ویژه Snapdragon 888 5G برای استفاده از شبکه مخابراتی ودافون با استفاده از سیم‎کارت‎‌های مجتمع، با همان زیرساخت‎های موجود مخابراتی ارائه شده و به نتایج آزمایشی موفقی نیز منتج شده است.

انتظار می‎رود با استقبال شرکت‎ها و اپراتورهای مخابراتی در سراسر دنیا، طی 5 سال آینده iSIM به طرحی محبوب بین شرکت‎های تولیدکننده گوشی هوشمند و اپراتورها تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا