تکنولوژی

ادامه سلطنت مدیاتک بر بازار تراشه‌های موبایل

شرکت مشهور کانترپوینت که در زمینه‌ی تحلیل بخش‌های مختلف بازار موبایل فعالیت دارد، ساعاتی قبل گزارش مربوط به وضعیت بازار تراشه‌های موبایل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ را منتشر کرد. طبق این گزارش، بازار تراشه‌های موبایل در این محدوده‌ی زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد داشته و از سوی دیگر تعداد تراشه‌های ۵G در مقایسه با سال قبل تقریبا دو برابر شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در بازه‌ی زمانی بین ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱، مدیاتک موفق شده ۴۰ درصد از این بازار را از آن خود کند. این موفقیت به لطف افزایش تقاضا برای تراشه‌های ۴G و ۵G به دست آمده است. بر اساس گزارش مالی شرکت مدیاتک، درآمد این شرکت هم افزایش قابل‌توجهی داشته است. با توجه به عرضه‌ی چندین گوشی پرچم‌دار در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲ و افزایش قیمت تراشه‌ها در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱، به نظر می‌رسد روند افزایش درآمد مدیاتک ادامه پیدا می‌کند.

در رتبه‌ی دوم این بازار هم مطابق معمول نام کوالکام دیده می‌شود. در کمال تعجب بعد از شرکت اپل، نام Unisoc قرار دارد که توانسته ۱۰ درصد از این بازار را کسب کند و بالاتر از سامسونگ قرار گرفته است. HiSilicon هم که زیرمجموعه‌ی هواوی محسوب می‌شود و وظیفه‌ی ساخت تراشه‌های گوشی‌های این شرکت را بر عهده دارد، به دلیل تحریم‌های آمریکا تا حد زیادی از کار افتاده و سهم بازار آن به ۲ درصد رسیده است.

مدیاتک

در این گزارش آمده که در این مدت به دلیل مشکلات مربوط به تولید تراشه‌های ۵G، تقاضا برای تراشه‌های ۴G افزایش پیدا کرده و مدیاتک هم توانسته در این زمینه عرض اندام کند. از سوی دیگر، کوالکام در بازار تراشه‌های ۵G حرف اول را می‌زند و توانسته ۶۲ درصد از تراشه‌های ۵G بازار موبایل را تامین کند. اپل هم در رتبه‌ی سوم این بازار قرار گرفته ولی بر اساس گزارش‌ها، این شرکت برای تامین قطعات آیفون به مشکل برخورده و در گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ تأثیر این مشکلات مشخص خواهد شد.

شرکت UNISOC هم که در رتبه‌ی سوم قرار گرفته برای بسیاری از کاربران یک شرکت ناشناخته محسوب می‌شود. اما این شرکت چینی بخش بزرگی از تراشه‌های گوشی‌های پایین‌رده را تأمین می‌کند. به‌عنوان مثال شرکت‌هایی مانند ریلمی، موتورولا، ZTE و حتی سامسونگ برای تأمین تراشه‌های تعدادی از گوشی‌های پایین‌رده‌ی خود با این شرکت همکاری می‌کنند.

مدیاتک

در رابطه با مدیاتک هم باید بگوییم که در سال ۱۹۹۷ تأسیس شده و طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. این شرکت تا چند سال قبل عمدتا به‌عنوان سازنده‌ی تراشه‌های ارزان و نه‌چندان قدرتمند شناخته می‌شد. ولی طی چند سال گذشته بودجه‌ی زیادی را صرف بهبود تراشه‌های خود کرده و در نتیجه کیفیت چیپست‌های این شرکت به طور چشمگیری بهبود پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال، مدتی قبل چیپست ۴ نانومتری Dimensity 9000 را معرفی کرد که بر اساس بنچمارک‌های صورت گرفته، رقیب قدرتمندی برای اسنپدراگون ۸ نسل ۱ محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا