تکنولوژی

ابررایانه «سامیت» فرضیه ای جدید درباره کرونا ارائه داد

محققان با استفاده از دومین ابررایانه قدرتمند جهان فرضیه ای درباره علت ایجاد علائم کووید۱۹ در بدن انسان ارائه کرده اند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مهر، به نظر می رسد محققان با کمک محاسبات یک ابررایانه در ایالت تنسی آمریکا به درک بهتری از عوارض کووید۱۹ در بدن انسان دست یافته اند.

در آزمایشگاه ملی اوک ریج تنسی ابررایانه «سامیت» قرار دارد که دومین ابر رایانه سریع جهان است. محققان این آزمایشگاه با استفاده از ماشین مذکور اطلاعات بیش از ۴۰ هزار ژن متعلق به ۱۷ هزار نمونه ژنتیکی را بررسی کردند. آنها با بررسی اطلاعاتی که در ابر رایانه تولید شده بود، به فرضیه برادیکین رسیدند. دانیل جاکوبسون محقق ارشد و این پژوهش در اوک ریج  یافته های خودرا در ژورنال eLife منتشر کرده است.

فرضیه برادیکین مدلی برای درک علائم متعدد و گاه عجیب کووید ۱۹ است. طبق این فرضیه بیش از ۱۰ درمان بالقوه برای این بیماری وجود دارد که بیشتر آنها توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده اند. به زبان ساده، کووید۱۹ سبب می شود فرایند شکستن یک ماده شیمیایی به نام برادیکین در بدن انسان متوقف شود. این ماده فشار خون را تنظیم می کند.

با در نظرگرفتن فرضیه ارائه شده، تجمیع برادیکین به ایجاد یک طوفان برادیکینی منجر می شود که در نهایت علائم مرگبار مرتبط با کووید۱۹ را همراه دارد.

تجمیع برادیکین به نفوذپذیری عروقی در بدن منجر می شود که در حقیقت ضعیف شدن رگ های خونی و ایجاد نشتی در آنها را شامل می شود.

ابررایانه «سامیت» فرضیه ای جدید درباره کرونا ارائه داد

این  رخداد پر شدن ریه از مایعات، التهاب آن و در نتیجه سخت شدن تنفس در بیماران کووید۱۹ را توضیح می دهد.همچنین فرضیه برادیکین توضیحی برای تاثیرگذاری کووید۱۹ بر قلب و سیستم عصبی نیز فراهم می کند.

مقدار زیاد برادیکین  سد خونی- مغزی را نیز از بین می برد. این سد به فیلتر کردن ذرات غیرضروری در سیستم گردن خون و قبل از رسیدن خون به مغز کمک می کند و از بین رفتن آن می تواند به ظهور علائم عصبی مرتبط با کووید۱۹ منجر شود.

محققان معتقدند با توجه به فرضیه برادیکین، چند دارویی که تاییدیه سازمان غذا و دارو را نیز دارند درمانی بالقوه برای کووید۱۹ به حساب می آیند. داروهایی مانند دانازول، استانوزولول و اکالانتید تولید برادیکین را کاهش می دهند و احتمالا از ایجاد طوفان برادیکینی در بدن جلوگیری می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا