موبایل

آیا آیفون 7 به روزرسانی iOS 16 را دریافت می‌کند؟

اپل هفته پیش در رویداد WWDC 2022 از نسخه جدید سیستم عامل آی او اس رونمایی کرد و سپس گوشی‌هایی را که این نسخه را دریافت می‌کنند اعلام کرد که ظاهرا آیفون 7 به روزرسانی iOS 16 را دریافت نمی‌کند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، اپل پس از معرفی نسخه جدید سیستم عامل موبایلش، لیستی از گوشی‌هایی منتشر کرد که iOS 16 را دریافت می‌کنند اما وقتی نام آیفون 7 در این لیست مشاهده نشد، بسیاری از کاربران شوکه شدند. سال گذشته وقتی در جریان WWDC 2021 اعلام شد که آیفون 6 اس و 6 اس پلاس iOS 15 را دریافت خواهند کرد، همه‌ی کاربران هیجان زده شدند، زیرا همه انتظار داشتند iOS 14 آخرین به روزرسانی نرم افزاری باشد که آیفون 6 اس قرار است دریافت کند. اگرچه اپل خداحافظی آیفون 6 اس را به تعویق انداخت، اما اکنون بعد از یک سال، علاوه بر آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس آیفون 7 نیز به روزرسانی iOS 16 اپل را دریافت نخواهد کرد. به نظر می‌رسد iPhone 6S طولانی‌ترین آپدیت نرم‌افزاری را از سوی اپل دریافت کرده است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به آینده پشتیبانی نرم افزاری اپل بیندازیم و ببینیم آیا این پشتیبانی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر می‌شود.

 

آیفون 6 اس: آیا طولانی‌ترین پشتیبانی نرم افزاری را دریافت کرد؟

آیفون 6S از نظر فنی قرار نبود شش آپدیت iOS و هفت سال پشتیبانی نرم افزاری را دریافت کند. پشتیبانی نرم‌افزاری اپل فقط شامل پنج سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و در مجموع شش سال پشتیبانی مداوم از زمان عرضه آیفون ادامه دارد.

اما این موضوع در مورد آیفون 6 اس و آیفون 6 اس پلاس طولانی‌تر شد چرا که این گوشی توانست از iOS 15 پشتیبانی کند و به این ترتیب آیفون 6 اس طولانی‌ترین گوشی پشتیبانی کننده از iOS در تاریخ محصولات اپل به شمار می‌رود. به هر حال، نزدیک به هفت سال پس از عرضه اولیه آیفون 6 اس و 6 اس پلاس، این گوشی‌ها قابل استفاده هستند. مطمئنا پس از شش به‌روزرسانی سیستم‌عامل و هفت سال عمر، آیفون 6 اس کند می‌شود. اما به هیچ وجه کاربر را از برقراری تماس، ارسال پیامک، تماشای ویدیوهای یوتیوب و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی بازنمی‌دارد،.

با این حال، این واقعیت که این آیفون قدیمی همان نسخه iOS را با آخرین و بهترین آیفون 13 پرو مکس اجرا می‌کند و اصول اولیه را پوشش می‌دهد، چیزی است که باید اپل را برای آن تحسین کرد! اما در این میان آیفون 7 همراه با آیفون 6 اس به روزرسانی iOS 16 را دریافت نکرد.

 

چگونه آیفون 6 و 6 اس به پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند تبدیل شدند؟

آیفون 5 آخرین آیفونی بود که در زمان حیات استیو جابز طراحی شده بود و مردم به شکل عجیبی به آن علاقه داشتند. اما وقتی آیفون 6 در سال 2014 معرفی شد، از آنجا که بزرگتر بود و آیفون 6 پلاس حتی با طراحی بزرگتر عرضه شد، غیرعادی به نظر می‌رسیدند، اما اپل مجبور بود به روند بازار هماهنگ شده و دستگاه‌های بزرگتری به بازار عرضه کند.

به این ترتیب بود که آیفون 6 و آیفون 6 اس بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سال‌های 2014 و 2015 به پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند تاریخ تبدیل شدند و هیچ دستگاه آیفون یا اندرویدی تا به امروز نتوانسته رکورد اپل را بزند. اپل از زمان عرضه توانست حدود 400 میلیون دستگاه آیفون 6 و آیفون 6 اس بفروشد.

 

پشتیبانی نرم افزار آیفون در آینده

صحبت از پشتیبانی نرم افزاری و آیفون‌های قدیمی شد، نمی‌توان از سری آیفون 7 چشم پوشی کرد، بیشتر به این دلیل که به نظر می‌رسد به روزرسانی iOS 16 در این مدل باعث نگرانی برخی از کاربرانی شده است که دوست ندارند آیفون قدیمی خود را رها کنند.

 

چرا آیفون 7 همراه به روزرسانی iOS 16 دریافت نمی‌کند؟

تصمیم اپل برای گسترش پشتیبانی نرم‌افزاری آیفون 6 اس به شش سال به‌روزرسانی iOS، جدید، غیرمنتظره و غیرمعمول در سال 2021 بود. همانطور که پیشتر گفتیم زمان استاندارد به‌روزرسانی‌های iOS برای آیفون پنج سال است و همچنان آیفون را به طولانی‌ترین تلفن پشتیبانی شده از سوی شرکت سازنده در جهان تبدیل می‌کند؛ چرا که بیشتر پرچمداران سامسونگ فقط چهار سال به روزرسانی سیستم عامل را دریافت می‌کنند.

بنابراین، از نظر فنی اپل قرار بود سال گذشته پشتیبانی نرم افزاری آیفون 6 اس را کنار بگذارد، به این معنی که به هر حال قرار نبود iOS 16 به آیفون 7 بیاید، همانطور که اتفاق افتاد. تصمیم به تازه نگه داشتن iPhone 6S برای یک سال بیشتر باعث شد که به نظر برسد اپل دو آیفون را همزمان از چرخه به روز رسانی سیستم عامل خارج کرده است، اما همانطور که گفتیم اینطور نیست.

 

پشتیبانی نرم افزاری برای آیفون‌های فعلی و آینده

بنابراین، اگرچه به نظر می‌رسد که اپل می‌خواهد برای بیش از پنج سال از آیفون‌ها پشتیبانی کند، همانطور که درباره‌ی آیفون 6 اس اتفاق افتاد، ممکن است چالش‌هایی بر سر راه کوپرتینوها باعث بروز چنین اتفاقاتی شود. بدیهی است که اولین مورد پردازنده‌هایی هستند که آیفون‌ها را تغذیه می‌کنند؛ هر چه تراشه قدیمی‌تر باشد، احتمال کمتری وجود دارد که بتواند ویژگی‌های جدیدی را اجرا کند؛ چراکه برای عملکرد روان نیاز به قدرت بیشتری دارند که این موضوع برای اپل کلیدی است. دلیل دیگر می‌تواند RAM باشد؛ حافظه‌ای برای اجرای چندین برنامه به طور همزمان و نگه داشتن برنامه‌ها در پس زمینه که بسیار مهم است.

این یک راز است که آیفون‌های قدیمی و حتی فعلی نسبت به رم عملکرد عجیب و جالبی دارند و این موضوع بیشتر به دلیل بهینه‌سازی عالی اپل است که می‌تواند از 2 گیگابایت رم در گوشی‌هایی مانند آیفون 8 یا 4 گیگابایت رم حداکثر استفاده را ببرد. این در حالی است که استاندارد برای پرچمداران اندرویدی 8 گیگابایت رم است که اگر بخواهید برای فضای ذخیره سازی بیشتر هزینه کنید، اغلب به 12 تا 16 گیگابایت افزایش می‌یابد. به هر حال، اگر به اتفاقات اخیر نگاهی بیندازیم، چیزی که مطمئنا می‌دانیم این است که عدم پشتیبانی آیفون 7 از به روزرسانی iOS 16 به دلیل رم کم نبود، زیرا آیفون 7 به اندازه آیفون 8 یعنی 2 گیگابایت رم دارد، که قطعا امکان پشتیبانی از  iSO 16 را دارد. بنابراین به نظر می‌رسد اپل همان قانون پنج سال را برای آیفون 7 در نظر گرفت.

با همه اینها باید منتظر باشیم و ببینیم سال آینده پس از عرضه iOS 17 چه اتفاق می‌افتد. آیفون 8 و آیفون X از همان تراشه A11 Bionic استفاده می‌کنند، اما بدیهی است که سال‌ها با هم فاصله دارند. علاوه بر این، آیفون X دارای 3 گیگابایت رم است که ممکن است تفاوت یا حداقل بهانه خوبی برای اپل باشد تا به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل این مدل را برای یک سال بیشتر نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا