موبایل

کاربران خیلی به آیفون وفادار نیستند!!!

با توجه به داده‌هایی که از اپل بدست آمده به نظر می‌رسد کاربران گوشی‌های این شرکت به آن اندازه که فکر می‌کردیم به گوشی‌های آیفون وفادار نیستند و طی ماه‌های اخیر تعداد زیادی از آن‌ها گوشی خود را تغییر دادند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ اگر به خاطر داشته باشید، اپیک گیمز از اپل به خاطر عدم اجازه به توسعه‌دهندگان برای استفاده از سیستم‌های پردازش پرداخت رقابتی (به دلیل از دست رفتم سهم ۳۰ درصدی اپل) شکایت کرد و دعوی بین این دو شرکت بزرگ بسیار هم سر و صدا به پا کرد. اپیک گیمز بازی فورتنایت را با روش پرداخت مستقیم در اپ استور قرار داده بود اما اپل به خاطر این سیاست خود، فورتنایت را از استور پاک کرد تا بار دیگر نشان دهد برای یک بازی فوق‌العاده محبوب مثل فورتنایت هم نمی‌تواند استثنا قائل باشد.

اما خب این موضوع سبب شد کاربران به این نکته نیز فکر کنند که اگر اپل بخواهد با تمام شرکت‌ها به خاطر همین سیاست چنین مشکلی را بوجود بیاورد، بهتر است به رقبای اندرویدی کوچ کنند. اینطور شد که شرکت در جریان دادگاه با اپیک گیمز، اطلاعاتی را منتشر کرد مبنی براینکه در بازه‌ی زمانی سه‌ماه سوم ۲۰۱۹ تا سه‌ماه سوم ۲۰۲۰، چیزی بین ۱۲ تا ۲۶ درصد از کاربران خود را از دست داد. در واقع این کاربران به استفاده از گوشی‌های دیگر روی آوردند که خب اپل اسمی از آن‌ها نبرده اما همه‌ی ما می‌دانیم منظور همان اندروید است.

این اطلاعات اما از طرف خود اپل منتشر شده و نشان می‌دهد کاربران این شرکت آنقدرها که فکر می‌کردیم به آیفون‌ها وفادار نیستند. حداقل در بازه‌ی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ که اینطور بوده. اما خب نکته‌ی جالب، چگونگی تغییر این آمار در طول این سال‌هاست. در سه‌ماه سوم سال ۲۰۱۹، حدودا ۱۹ درصد از کاربران آیفون به گوشی‌های دیگر کوچ کردند. اما بین سه ماه نخست و دوم ۲۰۲۰، بیش از یک چهارم آن‌ها به استفاده از گوشی‌های دیگر روی آوردند. یک آمار بسیار جالب توجه چرا که آیفون‌های ۱۲ دقیقا در سه‌ماه بعدی یعنی سه‌ماه سوم رونمایی شدند. این یعنی کاربران حتی منتظر ماندن برای آیفون‌های جدید را هم بی‌فایده دانسته و تصمیم گرفتند گوشی خود را تغییر دهند.

 آیفون

البته خرید یک گوشی اندرویدی شاید به خاطر قیمت پایین‌تر آن هم باشد چرا که بسیاری از گوشی‌های قدرتمند اندرویدی وجود دارند که از نماینده‌های شرکت آمریکایی ارزان‌تر هستند. بنابراین بسیاری از کاربران شاید به این خاطر آیفون‌ها را رها کرده باشند. البته نکته‌ی قابل توجهی که وجود دارد این است که در سه ماه سوم ۲۰۲۰، یعنی درست زمانی که آیفون ۱۲ رونمایی شد، وفاداری کاربران به آیفون‌ها تا ۸۸ درصد افزایش پیدا کرد که دلیل اصلی آن هم ارزش خرید بالای آیفون ۱۲ بود. حتی سه گوشی پرفروش سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۱ هم سری جدید گوشی‌های اپل بودند.

البته به نظر می‌رسد اپل این روزها در شرایطی قرار دارد که نباید اصلا ریسک کند و باید هرآنچه که در توان دارد برای رقابت با اندرویدی‌ها بگذارد. در حال حاضر می‌بینیم گوشی‌های این شرکت جز از لحاظ سیستم‌عامل و پردازنده، از لحاظ قابلیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظیر دوربین‌هایی با بزرگ‌نمایی چندین برابری، رفرش‌ریت صفحه، باتری‌های پرظرفیت، شارژر سریع و مواردی از این دست از اندرویدی‌ها عقب‌تر قرار دارند. حتی دیگر در بخش سیستم‌عامل هم نمی‌توانیم iOS را خیلی بهتر از اندروید بدانیم. بنابراین اپل باید در زمینه‌ی ساخت گوشی عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

با این حال نمی‌توانیم بگوییم کدام پلتفرم بیشتر از دیگری در حال جذب کاربر است چون از داده‌هایی که نشان دهد چه تعداد از اندرویدی‌ها به iOS کوچ کرده‌اند بی‌خبریم. اما خوب با توجه به تحقیقی که وب‌سایت Andrtoid Authority انجام داده، به نظر می‌رسد برخی از کاربران هم به پلتفرم گوگل وفادار نیستند. ظاهرا نتیجه‌گیری این وب‌سایت بر اساس این بوده که بیش از یک چهارم کاربران آن، اگر یک گوشی آیفون رایگان دریافت می‌کردند قطعا گوشی خود را تغییر می‌دادند که خب شاید خیلی هم نشان از عدم وفاداری آن‌ها نباشد. با این حال ۴۳ درصد کاربران حتی آیفون رایگان را هم به گوشی اندرویدی خود ترجیح نمی‌دادند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا