تکنولوژی

بینی الکترونیکی و تشخیص بیماری پارکینسون

محققان چینی موفق به ساخت نوعی بینی الکترونیکی شده اند که قادر است از روی بوی پوست بدن بیماری پارکینسون را تشخیص دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از تکنا، بیماری پارکینسون در اغلب موارد زمانی که علائم قابل مشاهده دارد شناسایی می شود که در آن زمان دیگر درمان آن بسیار دشوار است.

افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند ماده‌ای به نام سبوم توسط پوست آنها تولید می شود. سبوم نوعی ماده روغنی است و از غدد چربی ترشح می شود. به دلیل وجود سطوح غیر طبیعی برخی از ترکیبات آالی در این سبوم بوی متمایزی نیز خواهد داشت. غدد چربی که در هر سانتی متر مربع از پوست وجود دارد در بیشتر موارد به پیاز مو چسبیده هستند و دارای مجرایی در قسمت فوقانی فولیکول تا سطح پوست است.

تنها از طریق فرایند کروماتوگرافی گازی طیف سنجی امکان تشخیص بوی سبوم وجود دارد. هرچند برای تشخیص آن به زمان زیادی نیاز است و هم چنین فرایندی پرهزینه و آزمایشگاهی محسوب می شود. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه ژجیانگ چین بینی الکترونیکی ساخته اند که می تواند کار آزمایشگاه ها و کلینیک ها را انجام دهد. البته این دستگاه شباهتی به بینی انسان ندارد. نوع اولیه این بینی نیز قادر است با استفاده از فناوری کروماتوگرافی گازی بوی بیماری پارکینسون را تشخیص دهد. این دستگاه با کمک الگوریتم های یادگیری ماشینی توانست در سی و یک بیمار مبتلا به پارکینسون سه ترکیب از این مواد را شناسایی کند.

به گفته محققان دقت این دستگاه در شناسایی افراد مبتلا به این بیماری ۷۰.۸ درصد بوده است. در صورت توسعه بیشتر این فناوری با آزمایش های بیشتر دقت آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا