تکنولوژی

آمادگی دانش‌بنیانها برای حضور در نمایشگاه‌ های فناورانه هند

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های فناوری هند خبر داد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، سی‌ویکمین رویداد از سلسله رویدادهای یکشنبه‌های صادراتی صندوق نوآوری با حضور هیاتی تجاری و فناوری از کشور هند و نیز جمعی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات بسته‌بندی، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، تجهیزات برق و الکترونیک و مواد پیشرفته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در این رویداد دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوی و شکوفایی، به معرفی زیست‌بوم دانش‌بنیان در ایران و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این زیست‎بوم پرداخت. او گفت: ما در دهه‌های گذشته در ایران تلاش‌های زیادی در جهت توسعه علم و فناوری و بومی‌سازی آن در کشورمان کرده‌ایم.

ملکی‌فر افزود: ایران در دهه‌های گذشته زیست‌بوم غنی از علم و فناوری و نوآوری را فراهم کرده که در سطح منطقه اگر نگوییم غنی‌ترین اما یکی از غنی‌ترین‌ها در این زمینه است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی پس از این به معرفی زیرساخت‌های علمی و نوآوری در ایران پرداخت و گفت: در بسیاری از دانشگاه‌های ایران، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شده‌اند که شاهدی بر اهمیت توسعه فناوری در ایران است. امروز جمعیت دانشجویی ایران به حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است و سومین کشور از نظر دارا بودن جمعیت فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی در جهان شناخته می‌شود.

ملکی‌فر همچنین با اشاره اینکه اکنون ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران در حال فعالیت هستند، ادامه داد: وظیفه صندوق‌ نوآوری و شکوفایی حمایت از این شرکت‌هاست. تشکیل صندوق به تصویب یک قانون در سال ۸۹ بازمی‌گردد، قانونی به نام حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز به برکت آن قانون، شاهد شکل‌گیری ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف فناوری هستیم و تعداد آن‌ها رو به فزونی است.

معاون توسعه صندوق نوآوری همچنین با اشاره به ابلاغ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان»، اظهار کرد: اخیرا قانونی به نام «جهش تولید دانش‌بنیان» در پارلمان ایران به تصویب رسید که امیدواریم یک گام جدی در توسعه اقتصاد نوآوری در ایران باشد. تصویب این قانون نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز بیان کرد: بخش قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران به توانمندی‌های صادراتی خوبی دست پیدا کرده و وارد بازارهای جهانی شده‌اند. این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، برق و الکترونیک، داروسازی، فرآورده‌های شیمیایی، تجهیزات پزشکی و ابزارآلات کشاورزی در حال تولید محصول هستند.

ملکی‌فر همچنین به خدمات چهارگانه صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند با حمایت‌هایی که صندوق نوآوری از آنان به عمل می‌آورد وارد نمایشگاه‌های هند شده و ضمن مذاکره با صنایع هندی، با آنها تفاهم‌نامه منعقد کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند زمینه‌های توسعه روابط میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با صنایع هند را فراهم آورد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا