سردبیرفناوری اطلاعات

آشنایی با طراحي رابط كاربري (UI)

فرشته مسلمان یزدی

طراحی رابط كاربري (UI) از گرایش های رشته طراحی گرافیک می باشند و یک طراح رابط کاربری مسلما یک گرافیست نیست چون حوزه گرافیک و طراحی گرافیک، صنعت چاپ را شامل می شود اما رابط کاربری تنها برای صفحات دیجیتالی انجام می شود.

فناوری برتر دیجیتال؛ زندگی وابسته به تکنولوژی و اینترنت٬ ما را به تعامل و استفاده از برنامه‌های وب و برنامه‌های تلفن همراه٬ نیازمند کرده است. همچنین برخی از صاحبان کسب‌و‌کار‌ها دریافتند که داشتن ظاهری جذاب و کارامد٬ تاثیر مستقیمی بر جذب کاربر و فروش بیشتر محصول دارد. در همین راستا٬ افراد و تیم‌های مختلف برای ایجاد یک رابط کاربری جذاب و کارامد٬ به رقابت برخواستند.

حال اینکه رابط کاربر چیست و شامل چه مراحلی می‌شود را در این مقاله با‌هم بررسی می‌نماییم.

همانطور كه در مقاله قبلي صحبت شد،بصورت جامع تر به تعريف  رابط کاربری ( USER INTERFACE ) که مختصرا با عنوان UI هم کاربرد دارد مي پردازيم،رابط كاربري  شامل فضایی‌ست که انسان با ماشین تعامل برقرار می‌کند و شامل بخش دیداری و قابل لمس یک ابزار است که مستقیما با کاربر در ارتباط است. زمانی که کاربر از طریق رابط کاربری٬ به ماشین فرمان دهد و ماشین توسط دریچه رابط کاربر٬ به دستورات کاربر٬ پاسخ درست دهد٬ می‌گویند که کاربر و رابط کاربر با یکدیگر در تعامل‌اند. و یکی از وظایف طراح رابط کاربر این است که ارتباطی راحت٬ دلچسب و ماندگاری را بین کاربر و ماشین برقرار کند.

طراحان رابط کاربری فقط در حوزه وب و اپلیکیشن ها یعنی دنیای کامپیوتری سررشته دارند و هیچ شناختی از دنیای چاپی ندارند.

اگر رابط کاربری سایت/ اپلیکیشن شما، خوب و حرفه ای طراحی نشده باشد، کاربران برای استفاده از خدمات شما با مشکل روبرو می‌شوند و ناچار به حذف اپلیکیشن و یا ترک سایت شما می‌شوند.

رابط کاربری برای رفع نیاز‌های کاربران سایت/ اپلیکیشن شما٬ بسیار موثر است. یک رابط کاربری اجرا شده٬ می‌تواند تعامل بین کاربر و برنامه‌ شما را بیشتر کند و یا حتی از بین ببرد. این به انتخاب شما بستگی دارد که تا چه حد به طراحی سایت/ اپلیکیشن خود اهمیت می دهید.

آشنایی با طراحي رابط كاربري (UI)

انواع رابط کاربری از نظر ماهیت:

همان‌طور که گفته شد٬ هر ارتباط و واسطی بین ماشین و انسان٬ نیازمند طراحی رابط کاربریست. در اینجا با چند نمونه از این رابط‌ها آشنا می‌شویم:

  • رابط کاربر سخت‌افزاری؛ مثل ماوس، صفحه‌کلید، میکروفون، بلندگو و…
  • رابط کاربر نرم‌افزاری؛ مثل منوها، پنجره‌ها، آیکون‌ها، و…
  • رابط خط فرمانی؛ اگر کاربر فرمان‌هایی را در صفحه‌کلید وارد کرده و برنامه نیز با عملکرد خاصی به آنها پاسخ دهد، گفته می‌شود که برنامه مزبور یک واسط خط فرمانی دارد.
  • رابط گزینشی؛ اگر فرمان‌ها از طریق فهرست‌های گزینشی (منوها) در اختیار کاربر قرار گیرند، به رابط مزبور، رابط گزینشی گفته می‌شود.
  • رابط‌ صوتی؛ از طریق صوت و صدا با کاربر ارتباط می‌گیرند؛ مثل سیری در آیفون٬ الکسا در آمازون٬ کورتونا در ویندوز ٬ و …
  • رابط فیگور؛ کاربر با حرکات بدنی با فضا‌های سه بعدی درگیر می‌شوند؛ مثل بازی های سه بعدی و واقعیت مجازی و …
  • رابط گرافیکی؛ کاربر برنامه‌ای که اطلاعات را به طور گرافیکی نشان داده و برای برقراری رابطه با کاربر به یک وسیله اشاره‌ای نیاز داشته باشد، گفته می‌شود که یک واسط گرافیکی کاربر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا