تکنولوژی

دانش بنیان‌ها در بازپرداخت تسهیلات بسیار قابل اعتمادند

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش بنیان را در بازپرداخت تسهیلات بسیار قابل اعتماد خواند و گفت: میزان معوقات شرکت‌های دانش بنیان پیش از این دوره هیات عامل، 16 درصد بود که ابزارها و مشوق‌هایی که صندوق در این دوره برای این شرکت‌ها طراحی کرد باعث شد که میزان معوقات تا 8 درصد کاهش یابد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمد صادق خیاطیان یزدی در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما به تشریح خدمت جدید صندوق نوآوری در حوزه سرمایه در گردش اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه ابزار جدیدی با عنوان «سرمایه در گردش فوری» برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم. اخذ تسهیلات نیازمند طی کردن فرآیندی متشکل از تقاضای شرکت‌های دانش بنیان و بررسی طرح در زمان 40 روزه بود اما در این ابزار جدید، شرکت‌های دانش بنیان که به نقدینگی فوری مانند پرداخت حقوق کارکنان یا خرید مواد اولیه نیاز دارند می‌توانند تقاضای خود را از 300 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان در سامانه غزال ثبت کنند. زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش فوری نیز 50 روز با نرخ 11 درصد است اما اگر بازپرداخت تسهیلات بیشتر از این زمان باشد با نرخ 18 درصد محاسبه می‌شود؛ اگر از سه ماه نیز بگذرد جزو واخواستی صندوق نوآوری و شکوفایی می‌شود و شرکت‌ها جریمه خواهند شد.

وی، زمان پرداخت سرمایه در گردش فوری را کمتر از یک هفته عنوان کرد و در مورد معوقات فعلی شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: شرکت‌های دانش بنیان بسیار قابل اعتماد هستند و بانک‌ها و موسسات تامین مالی می‌توانند به راحتی به این شرکت‌ها اعتماد کنند. میزان معوقات شرکت‌های دانش بنیان پیش از این دوره هیات عامل، 16 درصد بود که ابزارها و مشوق‌هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی در این دوره برای شرکت‌های دانش بنیان طراحی کرد باعث شد که میزان معوقات تا 8 درصد کاهش یابد.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شگوفایی ادامه داد: بخشی از این معوقات نیز به مطالبات این شرکت‌ها از نهادها و شرکت‌های بزرگ مربوط است؛ با این احوال شرکت‌های دانش بنیان در بازپرداخت تسهیلات بسیار خوب عمل کرده‌اند و بدهی‌های خود را به موقع پرداخت می‌کنند.

خیاطیان درباره پراکندگی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: بیشترین شرکت‌های دانش بنیان به لحاظ تعداد در حوزه فناوری اطلاعات است و حوزه سلامت و دارویی نیز در رتبه دوم به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش بنیان و دریافت کننده خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته‌اند.

منابع اهرمی ‌صندوق نوآوری نزد بانک‌ها

وی به شکسته شدن صف متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی با ابزارهای جدید طراحی شده در این صندوق اشاره کرد و گفت: با استفاده از صندوق‌های پژوهش و فناوری، درخواست‌های تسهیلات زیر 500 میلیون تومان برای شرکت‌های دانش بنیان از این طریق قابل استفاده شده است. در حال حاضر حدود 300 میلیون تومان در قالب تسهیلات و حدود هزار میلیارد تومان در قالب خط اعتباری در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار گرفته است که از وام اشتغال پایدار برای 15 نفر تا سقف 450 میلیون تومان با نرخ 2-4 درصد شروع می‌شود. همچنین شرکت‌های بزرگ دانش بنیان که دارای صورت مالی و تضامین بهتری هستند می‌توانند از طریق 9 بانک عامل که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی دفاتر نوآوری دارند نسبت به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش فوری اقدام کنند. شرکت‌های متقاضی می‌توانند از منابع اهرمی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی نزد بانک‌ها استفاده و تسهیلات مرتبط را دریافت کنند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی هم که تضامین مناسب ندارند یا طرح آنها قابلیت مراجعه به بانک یا صندوق‌های پژوهش و فناوری را نداشته باشد می‌توانند به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه و در یک فرآیند بررسی و ارزیابی 40 روزه تسهیلات دریافت کنند.

کمک صندوق نوآوری و شکوفایی به توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان

وی در ادامه خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان را یکی از ابزارهای توسعه بازار این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی یکی از ابزارهای توسعه بازار محصولات دانش بنیان است، بر همین اساس 50 میلیارد تومان به صورت کمک بلاعوض برای حضور نمایشگاهی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد. حضور نمایشگاهی شامل اعزام هیات تجاری، پذیرش هیات تجاری، حضور مستقل در نمایشگاه و حضور چند شرکت دانش بنیان به صورت پاویون در نمایشگاه است. این خدمات به صورت بلاعوض و منعطف ارائه می‌شود.

خیاطیان اضافه کرد: بخشی دیگر از این کمک بلاعوض توانمندسازی شامل هزینه اخذ استانداردها و مجوزها و تاییدیه‌های محصولات است که در فروش محصولات تاثیر دارد. علاوه بر آن شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای به‌روزرسانی و اضافه شدن استانداردهای جدید به صندوق نیز پیشنهاد بدهند تا در سبد حمایتی ما قرار گیرد. ثبت اختراعات و پتنت برای حمایت از مالکیت فکری محصولات فناورانه و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های تخصصی نیز شامل بسته حمایتی توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا