تکنولوژی

تراشه‌های 3 نانومتری TSMC در خاک آمریکا تولید می‌شوند

ایالات متحده دور جدیدی از تلاش‌ها را برای در دست گرفتن دنیای نیمه‌هادی آغاز کرده است. این کشور که در سال‌های اخیر از حمله نظامی چین به تایوان و در خطر افتادن منبع اصلی تامین تراشه‌های خود نگران بوده، قصد دارد بخشی از عملیات شرکت تایوانی TSMC را به آمریکا منتقل نماید. تراشه‌های 3 نانومتری TSMC در آریزونا تولید خواهند شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ TSMC را باید تامین کننده اصلی تراشه برای بسیاری از شرکت‌های سخت‌افزاری در آمریکا مانند اپل و انویدیا دانست. موریس چانگ، موسس TSMC اعلام کرده یک کارخانه برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری در آریزونا ساخته خواهد شد. این کارخانه قرار است در سال 2024 به بهره‌برداری برسد.

موریس چانگ در یک مصاحبه مطبوعاتی از برنامه شرکت تحت هدایت خود برای تولید تراشه در خاک آمریکا پرده برداشته است. به نظر می‌رسد ابتدا قرار است فناوری تراشه 5 نانومتری و سپس فناوری ساخت تراشه 3 نانومتری TSMC به کارخانه‌هایی در آریزونا انتقال داده شوند.

بر اساس اطلاعاتی که TSMC در وبسایت خود منتشر کرده، فناوری ساخت تراشه 3 نانومتری TSMC به نام N3 قرار است 70 درصد ترانزیستور بیشتری در فضای برابر داشته باشد و علی‌رغم بهبود عملکرد تا 15 درصد، مصرف انرژی را نیز تا 30 درصد نسبت به نسل قبلی کاهش دهد.

بزرگ‌ترین شرکت ساخت تراشه جهان یعنی TSMC تقریباً نیمی از کل تراشه‌های پیشرفته را تولید می‌کند. با این حال تهدیدهای چین بر علیه تمامیت عرضی تایوان و همچنین مشکلات عدیده زنجیره تامین در سال‌های گذشته، بزرگ‌ترین مشتری TSMC یعنی آمریکا را برآن کرده تا بخشی از خط تولید تراشه‌های مورد نیاز خود را به خاک آمریکا منتقل نماید.

TSMC همچنین یک کارخانه در ژاپن خواهد ساخت و دولت آلمان نیز قصد دارد یک کارخانه تولید نیمه‌هادی را با همکاری شرکت تایوانی در خاک خود برپا کند. باید گفت سامسونگ کار تولید تراشه‌های 3 نانومتری را زودتر از TSMC آغاز کرده و قصد دارد تا سال 2030 مبلغی بالغ بر 132 میلیارد دلار در صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری نماید.

توجه داشته باشید که سامسونگ نیز یک کارخانه تولید نیمه‌هادی را در تگزاس آمریکا به بهره‌برداری خواهد رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا