تکنولوژی

اتصال پوستی تمام نشانگرهای سلامتی را رصد می کند

وصله انعطاف پذیری ابداع شده که روی گردن می چسبد و قادر به رصد ضربان قلب، گلوکز و نشانگرهای کاردیوواسکولار است و می توان آن را برای رصد افرادی با ریسک بالای ابتلا به کووید ۱۹ به کار برد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مهر، محققان یک وصله پوستی نرم و انعطاف پذیر ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را روی گردن چسباند تا به طور مداوم فشار خون و ضربان قلب را اندازه گیری کند.

همچنین وصله پوستی مذکور قادر به اندازه گیری سطح گلوکز خون، لاکتات، الکل یا کافئین بدن کاربر است. به گفته کارشناسان این نخستین گجت پوشیدنی است که می‌تواند به طور همزمان سیگنال‌های کاردیوواسکولار و سطح چند نشانگر بیوشیمی در بدن انسان را رصد کند.

چنین دستگاهی برای بیمارانی با مشکلات سلامتی مختلف از مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت گرفته تا افرادی که در ریسک بالای ابتلاء به نوع وخیم کووید ۱۹ قرار دارند، سودمند است.

طبق تحقیقی که در نشریه «نیچر بیومدیکال انجینرینگ» منتشر شده می‌توان از آن برای ردیابی آغاز عفونت در بدن انسان استفاده کرد. شروع عفونت با کاهش ناگهانی فشار خون و افزایش سطح لاکتات همراه است.

به گفته محققان تنها یک نمونه از این وصله قادر به انجام خوانش های مذکور است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای بیمارانی باشد که در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

جوزف وانگ استاد نانومهندسی در دانشگاه «یوسی سن دیه گو» و یکی از مؤلفان ارشد پژوهش می‌گوید: در این نوآوری ما از حسگرهای کاملاً متفاوتی استفاده و آنها را در یک پلتفرم کوچک به اندازه تمبر پستی ترکیب کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا