ایکسباکس های سری ایکس و اس سریعترین فروش تاریخ کنسولهای مایکروسافت
مدیرعامل شرکت مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا (Satya Nadella) در جریان اعلام گزارش مالی اخیر این شرکت اعلام کرده است که ایکسباکس سری ایکس و سری اس توانستهاند سریعترین فروش کنسول در تاریخ مایکروسافت را تجربه کنند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ ساتیا نادلا دربارهی این موضوع میگوید: «کنسولهای ایکسباکس سری اس و سری ایکس در مجموع تا به این لحظه و در بازهی زمانی مشابه، سریعترین فروش کنسول در میان کنسولها ما بودهاند. ما بهصورت کامل روی بازیهای ویدیویی تمرکز داریم. در مراسم E3 اخیر از بزرگترین فهرست بازیها رونمایی کردیم. ۲۷ عنوان جدید را معرفی کردیم که همگی برای مشترکان سرویس گیم پس در دسترس خواهند بود.»
او در ادامه اضافه میکند: «گیم پس بهسرعت در حال رشد است و نحوهی کشف بازیها، اتصال آنها و بازی کردنشان توسط مردم را تغییر میدهد. مشترکان این سرویس تقریباً ۴۰ درصد بازیهای بیشتری انجام میدهند و ۵۰ درصد بیشتر از افراد غیر زمان را صرف بازیها میکنند.»
هرچند مایکروسافت تعداد دقیق کنسولهای فروختهشده را اعلام نکرده است اما گروه تحقیقاتی نیکو پارتنر (Niko Partners) که در زمینهی آمار فروش فعالیت دارد، تخمین زده است که دو کنسول ایکسباکس سری ایکس و سری اس در مجموعه توانستهاند تا پایان ماه ژوئن حدود ۶.۵ میلیون کنسول فروش داشته باشند.
تخمینی که گروه نیکو پارتنر زده است، چندان هم غیرمنتظره نیست و به نظر صحیح میرسد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در این بازهی مشابه فروش کنسول ایکسباکس وان ۵.۷ میلیون و کنسول ایکسباکس ۳۶۰ بیش از ۵ میلیون دستگاه بوده است. از آنجا که ساتیا نادلا اعلام کرده است که ایکسباکس سری ایکس/ اس سریعترین فروش را میان کنسولهای مایکروسافت داشته است، پس آمار فروش ۶.۵ میلیونی میتواند صحیح باشد.
اگرچه فروش کنسول نسل نهمی مایکروسافت از کنسولهای پیشین این شرکت در بازهی زمانی مشابه بیشتر بوده است اما همچنان نسبت به رقیب خود یعنی پلیاستیشن ۵ کمی عقبتر بوده است. اوایل سال سونی اعلام کرد که تا پایان ماه مارس پلیاستیشن ۵ حدود ۷.۸ میلیون کنسول فروش داشته است و چند روز پیش هم بهصورت رسمی اعلام کرد که فروش کنسول پلیاستیشن ۵ به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه رسیده است. این آمار، پلیاستیشن ۵ را سریعترین فروش کنسول در تاریخ سونی و البته بهصورت کلی کنسولهای خانگی تبدیل میکند.
البته، هنوز در اوایل نسل به سر میبریم و فاصلهی کنسولها معمولاً در اوایل چندان زیاد نیست و باید منتظر ماند و عملکرد آنها را در آینده مقایسه کرد. همچنین باید در نظر بگیریم که تقاضای کنسولهای نسل نهمی هر دو شرکت مایکروسافت و سونی بیشتر از عرضهی آنها بوده است که این نشان از عملکرد خوب هر دو کنسول دارد. مایکروسافت همچون سونی اعلام کرده است که انتظار دارد همچنان مشکل تأمین موجودی کنسول در تابستان هم ادامه داشته باشد. البته، هر دو شرکت راهکارهایی را هم در نظر گرفتهاند و وضعیت بازار را نسبت به ماههای قبل بهتر کردهاند.
همچنین مایکروسافت در گزارش مالی خود اعلام کرده است که با تأمین موجود کنسولهای بیشتر انتظار درآمد بیشتری در سهماههی مالی بعدی دارد. در ماه مارس، سارا باند (Sarah Bond)، نائب رئیس ایکسباکس، اعلام کرده بود که دارندگان اشتراک گیم پس ۲۰ درصد زمان بیشتری برای بازیهای سپری میکنند و بهصورت میانگین ۳۰ درصد بازیهای بیشتری را انجام میدهند. جالب است که آمار جدید ذکر شده توسط نادلا، نشان از رشد بیشتر این درصدها دارد.