تکنولوژی

۶۷ درصد کسب وکارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند

مدیرکل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صنعت با اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه‌ اروپا درباره رایانش ابری انجام شده، گفت: طبق نتایج این تحقیق ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در رویداد «رایانش ابری، دولت الکترونیک و هوشمندسازی کسب و کارها» که توسط کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد، با اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه اروپا در زمینه رایانش ابری انجام شده است، گفت: بر اساس این مطالعه اعلام شد که ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند؛ در ایران نیز طی پژوهشی که روی ۴ هزار نفر انجام شده، مشخص شد که میزان آشنایی کسب و کارها با حوزه رایانش ابری بسیار کم است.

وی با بیان اینکه استفاده از مراکز خدمات داده و رایانش ابری صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها ایجاد می‌کند، تأکید کرد: در عین حال در این زمینه به قوانینی که امنیت نگهداری و حفظ اطلاعات را مورد توجه قرار دهد، نیاز مبرمی داریم. نکته دیگری که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید در تمامی ادارات و مؤسسات خصوصی، نحوه‌‎ استفاده از این خدمات را جا انداخته و در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت گفت: باید شرکت‌ها و کسب و کارهای مرتبط در وزارتخانه‌ها را برای استفاده از خدمات مراکز داده و ابری توانمند کنیم و در کنار آن آئین‌نامه‌ها و قوانین حمایتی در این زمینه ایجاد کرده و شرکت‌های رایانش ابری را توانمند سازیم.

درآمد محاسبات ابری به ۶۸۰ میلیارد دلار می‌رسد

در این رویداد محمدرضا قلعه‌نوی رئیس کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نصر گفت: از حدود سال ۸۷ که موضوع مراکز داده مطرح شد، این حوزه با دغدغه‌های متعددی نظیر تنظیم گری، تعرفه گذاری، خدمات قابل ارائه و استانداردهای مرتبط با آن مواجه بود و رفته رفته با ظهور و بروز خدمات نوین همچون رایانش ابری، شبکه‌های توزیع محتوا و دیگر فناوری‌های روز دنیا، موارد فوق اهمیت ویژه‌تری پیدا کرد.

وی ادامه داد: مبحث محاسبات ابری از حدود ۲۰ سال پیش در دنیا مطرح شد و حجم درآمدی حدود ۶۸۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ برای آن پیش بینی شده است. اما به رغم وجود زیرساخت‌ها و خدمات مناسب در کشور، این حوزه هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده و کماکان با محدودیت‌هایی در بهره برداری آن در سازمان‌های دولتی و برخی شرکت‌های خصوصی مواجه هستیم.

قلعه‌نوی با اشاره به خلاء‌های موجود تأکید کرد: در گام اول به فرهنگ‌سازی جدی در این زمینه هم در بخش خصوصی و هم در بخش حاکمیتی نیاز داریم. این فرهنگ‌سازی باید از خود ما آغاز شود و پس از آن گام‌های دیگری از جمله استانداردسازی و تنظیم‌گری دنبال شود. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ظرفیت‌های متعدد و متنوعی در حوزه‌‎های سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین فناوری‌های مالی در قالب ۲۲ کمیسیون وجود دارد که امیدواریم مسیری که در زمینه خدمات مراکز داده و رایانش ابری آغاز کرده‌ایم، ادامه‌دار باشد.

به گفته وی، باید طوری فرهنگ‌سازی شود تا کسب و کارها به جای صرف منابع مالی و انسانی برای پیاده سازی و راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری و رایانه‌ای خود، روی اهداف اصلی شغلی‌شان متمرکز باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا