موبایل

اگر پلتفرم ناامن می‌خواهید سراغ اندروید بروید!

تیم کوک، مدیر عامل اپل در بحبوحه‌ی تنش‌های شدید پیرامون اپ استور و نحوه‌ی دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی‌های آیفون اعلام کرد کاربرانی که قصد دارند اپلیکیشن‌های مدنظر خود را از منبعی غیر از اپ استور نصب کنند، باید به فکر خرید گوشی‌های اندرویدی باشند چون همه‌ی تمرکز آیفون بر ارائه تجربه‌ای است که حداکثر امنیت و حریم خصوصی را برای کاربران فراهم کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ تیم کوک در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی نیویورک تایمز بیان کرد که کاربران در حال حاضر بین یک پلتفرم امن و محافظت شده و یا اکوسیستمی که امکان سایدلود (نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور) را فراهم می‌کند، یک حق انتخاب دارند. تیم کوک مفهوم سایدلود را به خودروسازی تشبیه کرد که خودروی خود را بدون کیسه هوا یا کمربند در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. او این شرایط را بسیار خطرناک و ریسکی تلقی کرد. سایدلود به کاربران این امکان را می‌دهد تا از منبعی غیر از اپ استور، اپلیکیشن‌های خود را دانلود کنند.

این قضیه در ماه‌های اخیر به موضوعی داغ تبدیل شده و کوک اکنون در حال بررسی این موضوع است. اوایل این هفته «کریگ فدریگی»، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل با اشاره به خطراتی که ممکن است از نصب اپلیکیشن‌ها و از طریق محیط وب به وجود بیاید، گفته بود که از سایدلود به عنوان بهترین دوست مجرمان سایبری یاد می‌کند. در مقاله‌ای که در ماه اکتبر منتشر شد، اپل حقایقی را در مورد امنیت و حریم خصوصی آیفون در مقایسه با اکوسیستم اندروید به اشتراک گذاشت.

در این مقاله، اپل براساس مطالعات انجام شده اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند اندرویدی بین ۱۵ تا ۴۷ برابر بیشتر از بدافزارهایی که آیفون را هدف قرار می‌دهند، مورد حمله بدافزارهای گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند. در این مقاله، به موضوع سایدلود نیز پرداخته شده که طبق آن، آمار حملات بدافزارهای گوشی‌های اندرویدی ارتباط نزدیکی با آزادی عمل کاربران اندرویدی در نصب اپلیکیشن‌های مختلف از منابع متعدد دارد.

به طور کلی در مورد حفظ حریم خصوصی، تیم کوک درباره‌ی ضرر مالی ۱۰ میلیارد دلاری شرکت‌هایی مثل گوگل، فیسبوک و اسنپ‌چت بر اثر قابلیت App Tracking Transparency سیستم عامل iOS گفت اپل باور دارد که حریم خصوصی یکی از اصول اساسی حقوق بشر است. در ادامه او افزود:

«من در مورد این اعداد و ارقام اطلاعی ندارم و نمی‌توانم درباره آن‌ها نظری داشته باشم، اما فکر می‌کنم از دیدگاه ما حریم خصوصی یکی از اصول پایه‌ای حقوق بشر است و کسی که باید درباره‌ی اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود تصمیم بگیرد خود آن فرد است. بنابراین تمام کاری که ما انجام دادیم این بود که اختیار تصمیم‌گیری را به کاربر بدهیم. ما آن‌ها را به انجام کاری وادار نمی‌کنیم، ما صرفا از توسعه‌دهندگان می‌خواهیم از کاربران بپرسند که آیا مایلند فعالیت‌هایشان ردیابی شود یا نه. البته خیلی از آن‌ها به این سوال پاسخ منفی می‌دهند و هیچ وقت نمی‌خواستند فعالیت‌هایشان ردیابی شود، اما قبلا امکان چنین تصمیم‌گیری‌هایی برای آن‌ها فراهم نبود. من واقعاً احساس خوبی دارم و بازخورد خوبی از کاربران در مورد داشتن این حق انتخاب دریافت می‌کنم.»

خریدهای درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها در اپ استور که توسعه‌دهندگان ملزم به استفاده از آن برای خریدهای دیجیتالی هستند، برای تمام خریدهای انجام شده به اپل ۱۵ الی ۳۰ درصد حق کمیسیون پرداخت می‌کنند. کوک خاطرنشان کرد که اپل فقط حق کمیسیون را کاهش داده و هرگز تصمیمی برای افزایش آن نداشته است. همچنین مدیرعامل شرکت پیش از این اعلام کرده بود که در بازار ارز سرمایه‌‌گذاری شخصی انجام داده، اما شرکت اپل برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بازار ندارد. البته تیم کوک اعلام نکرده که روی کدام رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل اپل اگرچه در این کنفرانس سرمایه‌گذاری شخصی‌اش در این بازار را تایید کرد، اما درباره برنامه‌های شرکت تحت مدیریتش رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش گرفت. تیم کوک سرمایه‌گذاری نقدی اپل در بازار رمزارزها را رد کرد و البته گفت که این شرکت برنامه‌ای برای اینکه به افراد اجازه دهند در آینده نزدیک محصولاتشان را با رمزارزها بخرند، ندارند. هنگامی که در این کنفرانس از کوک درباره NFT سوال پرسیدند، مدیرعامل اپل تمایل خود را نسبت به این موضوع نشان داد. تیم کوک همچنین گفت اپل برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها ندارد چرا که به عقیده‌ی سرمایه‌گذاران، سهام این شرکت را برای در اختیار داشتن رمزارز نمی‌خرند و بجای اینکار می‌توانند بصورت مستقیم وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا