تکنولوژی

۱۰ پروژه فناورانه حوزه ژئوماتیک اجرایی شد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد ۱۰ پروژه فناورانه حوزه ژئوماتیک توسط دانش بنیانها اجرایی شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از معاونت علمی و فناوری، «ژئوماتیک» فناوری کاربردی در علوم مختلف چند سالی است که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کشور توسعه یافته است.

این فناوری که ارتباط تنگاتنگی با علومی چون نقشه‌برداری، هوافضا، هواشناسی، کشاورزی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست و غیره دارد زمینه توسعه این علوم را فراهم می‌کند به همین دلیل گسترش و توسعه محصولات در این حوزه یک ضرورت است.

در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف گسترش فناورانه این حوزه با کمک شرکت های دانش بنیان، به دنبال حمایت از تولید محصولات و خدماتی است که در عرصه های مختلف علمی کاربردی هستند.

این تلاش ها در قالب حمایت از تولید محصولات مختلف انجام می شود. همین اقدامات نیز طی ۶ ماه اخیر منجر به اجرای پروژه‌هایی چون «طراحی سامانه مدیریت بحران مبتنی بر فناوری‌های GIS و سنجش از دور»، «آنالیز هوشمند و رصد جاده‌ای بر اساس تصاویر هوایی دوربین رقومی زنیت و تهیه مدل سه بعدی محدوده نقاط حادثه خیز»، «طراحی و ساخت آنتن گیرنده GNSS »، «تدوین نقشه راه به منظور شکل گیری زنجیره ارزش ژئوماتیک در کشور» و «سامانه پایش کشت مواد مخدر مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک» شده است.

همچنین از دیگر پروژه های این حوزه می توان به «سامانه همراه برداشت خودکار اطلاعات مکانی پایگاه داده امداد و نجات»، «توسعه سامانه کشاورزی هوشمند و دقیق»، «استانداردسازی محصولات دانش بنیان حوزه ژئوماتیک»، «توسعه زیرساخت نرم افزاری تعیین موقعیت مطلق ماهواره‌ای GNSS در کشور» و «توسعه سامانه مکان محور جانما» و «سامانه هوشمند مکان محور نگهبانی و گشت هوایی و زمینی (سهنگ)» تفسیر اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا