فناوری اطلاعات

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

توییتر، یک شبکه اجتماعی متن‌محور است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد توییتر «محدودیت کلمات» در آن است. این بستر هم از طریق اپلیکیشن موبایل و هم از طریق نسخۀ وب قابل دسترس برای کاربران است. به هر نوشته‌ای که در این شبکه منتشر شده یک توییت گفته می‌شود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، «بتا» در ادامه نوشت: مقایسه آمار توییتر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تعداد کل کاربران فارسی‌زبان از ۲ میلیون کاربر در سال ۹۹ به ۳.۲ میلیون در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین تعداد پست‌ها نیز از ۵۰۰ میلیون به ۷۹۰ میلیون پست افزایش داشته است. در این بین تعداد کاربرانی که بیش از ۱۰۰ هزار فالوور دارند ۱۷۰ و بیش از ۲۰ هزار فالوور حدود ۱.۳ هزار کاربر بوده است. توییتر به تعداد انگشت‌شماری کاربر میلیونیِ فارسی‌زبان داشته است.

در این گزارش به بررسی پست‌هایی که در توییتر منتشر شده است می‌پردازیم و با بررسی حدود ۸۰۰ میلیون توییت، ۱۰ پست برتر توییتر را معرفی می‌کنیم. معیار برتر بودن پست‌ها در این گزارش میزان دریافت لایک برای هر توییت بوده است.

در بین کارشناسان، شبکه اجتماعی توییتر به عنوان بستری نخبه‌پست شناسایی می‌شود. این بستر بدلیل وجود فضای آزادتری جهت اظهارنظر کاربران نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی، به این عنوان معروف شده است.

فضای آزادی در توییتر به گونه‌ای است که بیشتر شایعات مطرح‌شده پیرامون موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و … از این بستر تولید و به سایر بسترها بسط پیدا می‌کند.

با وجود شایعات متعدد در این بستر نباید رویکرد خبری این بستر را نادیده گرفت؛ بخش قابل توجهی از اخبار ابتدا توسط کاربران این بستر تولید و به مرور و حتی با تاخیری چند روزه در سایر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مطرح و بررسی می‌شود.

نکته دیگر مورد اهمیت در مورد این بستر فضای محاوره و خودمانی آن است؛  به صورتی که بخش زیادی از محتوای تولیدشده در این بستر مربوط به بازتاب اوضاع و شرایط فعلی کاربر در زندگی روزمره خود است.

کاربران در توییتر درباره وضعیت و شرایط روزمره خود در خانه، محل کار، داخل شهر، جمع دوستانه و … محتوا تولید و منتشر می‌کنند.

بررسی ۱۰ پست برتر بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۸ پست از این تعداد که براساس میزان لایک تعیین شده‌اند، مربوط به موضوعات روزمره زندگی افراد است که بسیار مورد توجه کاربران این فضا قرار گرفته است؛ موضوعاتی همچون عکس از کودک در کنار ساحل، گریه در حمام، صحبت از مشتریان یک دندانپزشک و مشکلات وی، لیست تعداد بیماران کرونایی منتشرشده توسط یک پرستار، اشاره به اشتباه در پرداخت پول از طریق کارتخوان و … از جمله این موضوعات بوده است. همچین دو عکس از ۱۰ عکس پرطرفدار در این بستر مربوط به اوضاع و احوال افراد مشهور  همچون بازیگران و خوانندگان است. بازتاب عکس سه‌نفره سیامک انصاری، همایون شجریان و علیرضا عصار و مقایسه آن با عکس این افراد بعد از ۲۵ سال و همچنین اولین پست عباس جمشیدی‌فر، بازیگر سینما و تلویزیون از جمله پست‌های پرطرفدار بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ بوده است.

با بررسی پست‌های برتر بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ به این نکته پی می‌بریم که بیشتر کاربران توییتر ایرانی نسبت به این شبکه اجتماعی به عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند؛ هر چند بخشی از موضوعات روزمره‌ای که در این بستر تولید و منتشر می‌شوند، با رویکردی کنایه‌ای و سربسته، معضلات اجتماعی و فرهنگی را بازگو می‌کنند.

این بررسی در بین منابع و کاربران داخلی صورت گرفته است.

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

 

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا