فناوری اطلاعات

گوگل برای وزارت بازرگانی آمریکا تراشه‌های ویژه تحقیقاتی می‌سازد

وزارت بازرگانی آمریکا به توافقی با گوگل رسیده تا تراشه‌هایی ویژه برای پژوهش در حوزه نانوفناوری و ابزار و وسایل نیمه هادی تولید شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، این قرارداد به امضای مؤسسه ملی استانداردها و فناوری وزارت بازرگانی ایالات متحده و مؤسسه اسکای واتر به نمایندگی از گوگل رسیده است.

گوگل هزینه اولیه تولید تراشه‌های یادشده را در اختیار اسکای واتر می‌گذارد و اولین استفاده از تراشه‌های مذکور هم با مسئولیت و حمایت گوگل انجام می‌شود. در عین حال برای طراحی مدارهای این تراشه‌های خاص از نظرات و هدایت مؤسسه ملی استانداردها و فناوری وزارت بازرگانی استفاده می‌شود.

دولت بایدن که نگران کمبود تراشه و اتکای آمریکا در این زمینه به کشورهایی مانند چین است، قانونی را به تصویب کنگره رسانده که بر اساس آن تولید داخلی انواع نیمه هادی تقویت می‌شود. بدین منظور بودجه‌ای ۵۲ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و معافیت‌های مالیاتی در این حوزه هم به ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد.

انتظار می‌رود نتیجه نهایی اجرای این طرح تولید ۴۰ نوع تراشه مختلف باشد که کاربردهای مختلفی در حوزه نانوفناوری و ساخت نیمه هادی دارند. طراحی منبع باز این تراشه‌ها اجرای ایده‌های تازه بر روی آنها را بدون محدودیت ممکن می‌کند. تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا مانند میشیگان، مریلند، جرج واشنگتن، براون و کارنگی ملون نیز در تکمیل این طرح مشارکت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا