فناوری اطلاعات

هکرها به جای بیت کوین سراغ یک رمزارز دیگر رفتند

اگرچه بیت کوین همچنان رمزارز مورد درخواست هکرهای باج گیر است اما مجرمان سایبری به تدریج خواستار دریافت باج در قالب رمزارزی دیگر به نام مونرو می شوند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، هنگامی که اف بی آی با موفقیت به کیف دیجیتالی هکرهای شرکت کلونیال پایپ لاین رخنه کرد و پولی که این هکرها به عنوان باج در قالب بیت کوین دریافت کرده بودند را پس گرفت، یک زنگ هشدار برای مجرمان سایبر بود که تصور می کردند مبادله به رمزارز آنها را در برابر تحقیقات جنایی حفاظت می کند.

یکی از اصول اصلی بیت کوین، دفتر کل عمومی آن است که همه مبادلات توکن را در سوابقش ذخیره می کند که برای همه قابل مشاهده است. به همین دلیل هکرها در حال روی آوردن به کوینهایی مانند دش، زی کش و مونِرو هستند که قابلیت ناشناسی در آنها وجود دارد. مونِرو به خصوص در حال تبدیل شدن به رمزارز منتخب مجرمان سایبری است که به باج گیری می پردازند.

ریچارد هولند، مدیر امنیت اطلاعات شرکت اطلاعات تهدید سایبری “دیجیتال شادو” در این باره گفت: مجرمان خبره تر در حال استفاده از مونِرو هستند.

مونِرو در سال ۲۰۱۴ توسط کنسرسیومی از طراحان ایجاد شد که بسیاری از آنها ترجیح دادند ناشناس بمانند. حریم خصوصی و ناشناسی مهمترین جنبه های این ارز دیجیتالی هستند. توکن حریم خصوصی که در بلاک چین مونِرو فعالیت می کند عملا جزییات همه مبادلات را مخفی می کند. هویت ارسال کننده و گیرنده و همچنین میزان مبادله پنهان می ماند.

به گفته مارک گرنز، رییس شرکت دیجیتال مینت، اگرچه بیت کوین همچنان از سوی باج گیران سایبری درخواست می شود اما مجرمان بیشتری برای دریافت مونِرو درخواست می کنند. ما شاهد آن بوده ایم که در چند ماه گذشته گروه هکری REvil تخفیف می دهد یا درخواست پرداخت به مونِرو را دارد.

مونِرو در بازار زیرزمینی بزرگ “آلفا بِی” تا زمانی که در سال ۲۰۱۷ بسته شد، گزینه محبوبی بود.

با این حال موانع عمده ای بر سر راه رایج شدن مونِرو وجود دارند. متی گرین اسپان، مدیر سهام و موسس کوانتوم اکونومیکس در این باره این طور توضیح داد که مونِرو به اندازه رمزارزهای دیگر نقدشونده نیست و بسیاری از صرافی ها به دلیل نگرانیهای رگولاتوری ترجیح داده اند این رمزارز را در لیست خود قرار ندهند. مطمئنا این رمزارز چندان از موج اخیر سرمایه گذاریهای موسسه ای بهره ای نبرده است. این به معنای آن است که برای مجرمان سایبری دشوارتر است که پول خود را مستقیما دریافت کنند.

نیک کارتر، از شرکای موسس شرکت “کستل آیلند” ونچر معتقد است اگرچه دولت آمریکا می تواند با محدود کردن نقاط نقدشوندگی مونِرو، این رمزارز را کنترل کند اما بازارهایی که امکان انتقال نقطه به نقطه مونِرو به پول کاغذی را فراهم می کنند، همواره ساماندهی را دشوار خواهند کرد. همچنین هکرها می توانند مبادلاتشان را خارج از حوزه قضایی آمریکایی و در نقاطی انجام دهند که مشمول مقررات سخت گیرانه مشابه رگولاتورهای آمریکایی نمی شوند.

بیمه سایبری یکی از دلایلی است که بیت کوین همچنان رمزارز منتخب در اکثر حملات باج افزاری مانده است. به گفته پیتر مارتا، افسر سابق سیا و مشاور شرکتها در امور مدیریت ریسک سایبری، بیمه در این فضا بسیار مهم است و بیمه گران حاضر نیستند برای پرداخت حق السکوتی که در قالب مونِرو بوده است، خسارت پرداخت کنند. ردیابی با بیت کوین راحت تر است و زیرساختی وجود دارد که به مقامات اجازه می دهد این مبادلات را رصد کنند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، اگرچه بلاک چین بیت کوین عمومی است اما همواره راههایی وجود دارد که امکان ردگیری مبادلات به مقصد نهایی را برای بازرسان دشوار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا