کاربرد کلی ITIL در سازمان
البرز فاوا نیوز، باید توجه داشت که هدف از استقرار یک چارچوب و یا استاندارد در سطح سازمان کمک به رفع برخی مشکلات و بهبود در عملکرد کلی سازمان است. استقرار چارچوب ITIL در سازمانها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و درصدد رفع مشکلات رایج در حوزه فعالیتهای مرتبط با خدمات فناوری اطلاعات در سازمان هاست.
برخی از چالشهای رایج در عموم سازمانها را میتوان در لیست زیر مشاهده کرد:
عدم شفافیت در خدمات قابل ارائه
عدم همسویی خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار
عدم نظارت و کنترل مناسب برروی تغییرات و در نتیجه ایجاد تبعات جانبی پس از اعمال تغییرات
نارضایتی عمومی مشتریان و ذینفعان از خدمات پشتیبانی
بهرهوری پایین تیمهای پشتیبانی و فنی به دلیل انجام دوبارهکاریهای متعدد، عدم ثبت دانش و بسیاری موارد دیگر
عدم شفافیت در توقعات طرفین، ارائه کننده و استفاده کننده خدمات
عدم مدیریت بهینه منابع سازمانی (تجهیزات، نیروی انسانی، زمان و …)
عدم امکان برنامه ریزی اثربخش به دلیل نبود شواهد و مستندات قابل استناد از تجربیات مشابه قبلی
بروز حوادث تکراری و ایجاد وقفه های مکرر در ارائه خدمات
فرآیندهای موجود در این چارچوب تماما پس از شناسایی چالشهای رایج در سازمانها شکل گرفته اند و مجموعه توصیههای مندرج در آن نیز به منظور مرتفع کردن این مشکلات مطرح شده اند. پس میتوان در نظر داشت که استقرار صحیح و اصولی این فرآیندها در سازمان میتواند راهکاری برای برطرف کردن دغدغه های مدیران و آغاز حرکت در مسیر بهبود عملکرد افراد و افزایش کیفیت خدمات درحال ارائه باشد.