فناوری اطلاعات

چند میلیون نفر از قابلیت اینترکانکشن استفاده کرده‌اند؟

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان، میزان استفاده از قابلیت اینترکانکشن یا اتصال داخلی میان پیام رسان‌های داخلی از دو میلیون کاربر فراتر رفته است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، هفته سوم دی ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر دستکاری شبکه‌های اجتماعی مطرح جهان به نفع صهیونیست‌ها آغاز شد. سید محمد امین آقامیری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- طی سخنانی در اولین جشنواره بین‌المللی رسانه و فضای مجازی سلمان اظهار کرد: دشمن تلاش کرد که با استفاده از فضای مجازی، حمله تروریستی در کرمان را به گردن نظام انداخته و نظام را متهم کند اما با شناخت خوبی که مردم از دشمن داشتند و همچنین حضور به موقع فعالان فضای مجازی در صحنه و تبیین درست ابعاد این جنایت، این عملیات رسانه‌ای خنثی شد.

او با تأکید بر اینکه فرم و محتوا در فعالیت مستمر و اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، تصریح کرد: فرم و محتوا در دوره‌ای که فضای مجازی اینقدر قدرتمند نبود، فعالیت رسانه‌ای حول محور چاپ روزنامه تعریف می‌شد و این، دست رسانه را در تدبیر یا تغییر فرم و محتوا باز می‌گذاشت اما در شرایط فعلی که شبکه‌های اجتماعی برخط هستند و عملا ثانیه‌ها در ایجاد ارتباط و انتقال پیام تعیین کننده هستند، فرم و محتوا بسیار پراهمیت و تعیین‌کننده است.

به گفته وی قطعا یکی از مهمترین عامل‌هایی که می‌تواند غنای تولید محتوا را افزایش دهد توجه به اقتصاد محتوا است؛ این یکی از موضوعات کاملا جدی در کشور ماست و نمی‌توانیم بدون توجه به اقتصاد محتوا، توقع افزایش غنای محتوا داشته باشیم.

از سوی دیگر نشست کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای جهت بررسی نهایی سندی به منظور حمایت از حقوق مردم در سکوها برگزار شد. این سند در راستای تضمین آزادی‌های مردم در چارچوب قانون در حوزه استفاده از سکوهای فضای مجازی و حمایت از حقوق مردم تهیه و توسط کمیسیون عالی مصوب شده است.

سند تنظیم روابط حوزه مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی، پیش از این در سه جلسه متوالی در کمیسیون مذکور و با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف مورد بررسی دقیق قرار گرفته بود که نهایتاً پس از بحث و بررسی نهایی مورد تصویب اعضا قرار گرفت. گفته شده این اقدام مرکز ملی فضای مجازی در راستای تسهیل دستیابی به فضای مجازی مطبوع و مطلوب، برای ذی‌ربطان مختلف همچون تنظیم‌گران بخشی، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، قوه قضائیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سکوها فضای مجازی وظایفی تعیین کرده است.

همچنین در هفته‌ای که گذشت دومین همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه با رویکرد هوش مصنوعی با حضور مسئولانی از جمله رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد. وی با بیان اینکه در حوزه ابزارهایی مثل هوش مصنوعی هم چالش‌ها و مزایایی در پیش رو داریم، گفت در مقاله‌ای درباره بازار ادراکی در استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نوشته شده بود که ۴۳ درصد کاربران هنگام استفاده از فناوری اطلاعات برای باز کردن حساب به صورت برخط و غیرحضوری، از ادامه این مسیر منصرف می‌شوند که این موضوع باید بررسی شود. مفهوم بار ادراکی که برای کاربر در استفاده از این فناوری‌ها مطرح است، باید در صنعت بیمه و بانکداری مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه در استفاده از هوش مصنوعی همچنین بحث بهره‌برداری از داده‌ها مطرح است، افزود: ما در کشور اگرچه قانون «دوام» را داریم، اما حفظ حریم خصوصی در بهره‌برداری از داده‌ها از چالش‌های ماست که باید در این حوزه تدبیر کنیم. این موضوع به‌خصوص در سکوهای ایرانی قابل مشاهده است. اینکه به جای حفظ حریم خصوصی، به قوانین و مقررات تمرکز دارند.

استفاده از قابلیت اینترکانکشن از دو میلیون کاربر فراتر رفت، از دیگر خبرهایی بود که در هفته گذشته منتشر شد. در تعریف این قابلیت گفته شده اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است که پس از چندین ماه انتظار و مطرح شدن آن، درنهایت ابتدای اردیبهشت ماه امسال اعلام شد که چهار پیام رسان داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

کاربران برای استفاده از این امکان کافی است که در بخش تنظیمات هر یک از پیام رسان‌ها در بخش حریم خصوصی و امنیت موافقت خود را برای دریافت پیام از طریق سه پیام رسان دیگر اعلام کنند.

حال پس از هشت ماه از فعال‌سازی این قابلیت به تازگی اعلام شد میزان استفاده از این قابلیت از دو میلیون کاربر فراتر رفته است. مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه به ایسنا اعلام کرد آمار میزان استفاده کاربران به ترتیب اختصاص دارد به کاربران پیام‌رسان‌های ایتا، بله، آیگپ و گپ که از اوایل امسال با فعال‌سازی قابلیت اتصال متقابل، امکان ارسال پیام به یکدیگر را بدون نیاز به نصب پیام‌رسان دیگر پیدا کرده‌اند.

همچنین با گذشت دو هفته از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه های اینترنتی مسئولان تأکید کردند هیچ بسته اینترنتی حذف نشده اند، در غیر این صورت با اپراتورهای خاطی برخورد می شود؛ در این راستا اواسط هفته خبری توسط برخی رسانه ها مبنی بر حذف بسته های بلند مدتتوسط اپراتورها منتشر شد. اما طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده مشخص شدهیچ بسته اینترنتی بلند مدتی حذف نشده، بلکه همان بسته‌هایی که وجود داشت، همچنان وجود دارند و تنها نکته‌ی مهم این بوده که پس از افزایش تعرفه‌ها، اپراتورهای تلفن همراه قرار بود تعدادی بسته‌های اینترنتی جدید که اکثرا بلندمدت بودند، به محصولات خود اضافه کنند اما به دلیل شائبه‌هایی که بعضا در فضای مجازی در این باره رخ داد، تصمیم گرفته شد، پس از آرام شدن فضا و پس از بررسی‌های انجام شده این بسته‌ها ارائه شوند.

موضوعی که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره و تأکید کرد: هیچ بسته اینترنتی بالای چهار ماه در یک سال و نیم اخیر نداشتیم و هیچ بسته‌ای تا روز افزایش تعرفه‌ها در پنجم دی‌ماه، حذف نشده و صرفاً با افزایش ۳۴ درصد آن هم برای ترافیک بین‌الملل مواجه شده است.

وی افزود: فقط بسته‌های جدیدی که معرفی شد و در رسانه‌ها گفته شد قیمت آن با پنج سال پیش بیشتر از ۳۴ درصد افزایش داشته است، فعلا حذف شدند تا فضا آرام و برای بازنگری قیمت پیگیری لازم انجام شود؛ برخی رسانه‌ها با خبر کذب حذف بسته‌های بلندمدت را منتشر می‌کنند که صحت ندارد و فضا را ملتهب می‌سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا