فناوری اطلاعات

پیوستن غول‌های فناوری به مبارزه حقوقی علیه شرکت هک اسرائیلی

غولهای فناوری نظیر مایکروسافت و گوگل به مبارزه حقوقی شرکت فیس بوک علیه شرکت هک NSO پیوستند و هشدار دادند ابزارهای این شرکت اسرائیلی قدرتمند و خطرناک هستند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، پیوستن این شرکتها به مبارزه حقوقی و تنظیم اظهاراتشان در دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا، جبهه جدیدی را در شکایت فیس بوک علیه شرکت NSO می گشاید که سال گذشته پس از برملا شدن بهره برداری شرکت NSO از یک باگ در برنامه پیام رسان واتس اپ فیس بوک و کمک به جاسوسی از بیش از ۱۴۰۰ نفر در سراسر جهان انجام گرفت.

شرکت NSO استدلال کرده به دلیل این که ابزارهای جاسوسی دیجیتالی را به آژانسهای جاسوسی و پلیس می فروشد، باید از مصونیت حاکمیتی برخوردار شود. استدلال این شرکت در ژوییه در منطقه شمالی کالیفرنیا پذیرفته نشد و از آن زمان به دادگاه استیناف حوزه نهم برای لغو حکم صادره تقاضای تجدیدنظر کرده است.

شرکتهای مایکروسافت، گوگل، سیسکو، WMWare که متعلق به دل تکنولوژیز است و اینترنت آسوسیشین به در مبارزه حقوقی علیه شرکت NSO به فیس بوک پیوسته و اعلام کرده اند که اعطای مصونیت حکومتی به این شرکت به تکثیر فناوری هک و افتادن ابزارهای جاسوسی قدرتمند و پیشرفته خطرناک به دست دولتهای خارجی بیشتر منجر می شود و به معنای ایجاد فرصتهای بیشتر برای افتادن این ابزارها به دست افراد خطرناک است.

شرکت NSO مدعی است که محصولاتش برای مبارزه با جنایت مورد استفاده قرار می گیرد اما مدافعان حقوق بشر و تکنولوژیستها مواردی را مستند کرده اند که از فناوری این شرکت برای هدف قرار دادن خبرنگاران، وکلا و حتی لابی کنندگان تغذیه برای مالیات سودا استفاده شده است.

“سیتیزن لَب” روز یکشنبه گزارشی را منتشر و اعلام کرد بدافزار متعلق به گروه NSO را ردگیری کرده که گوشیهای شخصی ۳۶ خبرنگار، تهیه کننده و مدیر الجزیره را آلوده کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، جاسوس افزار NSO همچنین به قتل جمال خاشقچی، خبرنگار سعودی نشریه واشنگتن پست که در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید و جسدش از بین برده شد، مرتبط دانسته شده است. عمر عبدالعزیز، دوست خاشقچی و بلاگر مخالف سعودی همواره اظهار کرده که توانایی دولت سعودی برای مشاهده پیامهای واتس اپ خاشقچی به قتل وی منجر شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا