تکنولوژی

پارک‌های علم و فناوری باید محلی برای رفع نیازهای دستگاه‌های کشور باشند

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تلاش‌های بسیار خوبی در توسعه فضای فیزیکی پارک های علم و فناوری صورت گرفته است، تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری باید محلی برای رفع نیازهای دستگاه‌های کشور باشند به طوری که وزارتخانه‌ها برای رفع مسائل خود به این مراکز علمی مراجعه کنند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایرنا، روح الله دهقانی  در آیین بیستمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس که با رونمایی از ۱۲ فناوری جدید این مجموعه و معرفی مرکز فناوران و نوآوران و محصولات این پارک همراه بود، در سخنانی با بیان اینکه خوشبختانه در سال های گذشته به همت مدیران جمهوری اسلامی تلاش های بسیار خوبی در حوزه فضای فیزیکی پارک های علم و فناوری صورت گرفته است افزود: پارک های علم و فناوری در حال حاضر باید با تنظیم محتواهای دقیق تر و مناسب تر از کسب وکارها حمایت کنند که آنها هنگام ورود به این مجموعه ها احساس کنند محیطی آماده و بدون هیچگونه مانعی برای رشد آنها وجود دارد.

سرپرست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: همانطور که دانشگاه ها بستر تولید و توسعه علم محسوب می شوند، بستر توسعه فناوری و بستر تبدیل فناوری به نوآوری نیز پارک های علم و فناوری هستند.

وی گفت: پارک های علم و فناوری همانطور که در تامین فضای کالبدی و تجهیزات و امکانات مورد نیاز شرکت هایی که کمتر به این تجهیزات گران قیمت و امکانات عمومی دسترسی دارند، از آنها حمایت می کنند، باید از این شرکت ها حمایت شود تا فعالیت های خود در حوزه نوآوری و تولید فناوری را جدی تر دنبال کنند.

دهقانی یکی دیگر از وظایف اصلی پارک های علم و فناوری را کمک به ارتقای کسب و کارها در زمینه مدیریت، ارتقای دانش فروش و همچنین یافتن فرصت های بازار برای آنها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه، سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) در بخشی از مقاله نیچر عنوان شده بود که “آیت الله خامنه ای، روحانی عالی مرتبه ای که عملا مسوولیت کشور را برعهده دارد، از علم سخن می گوید و از کشورش می خواهد خودکفایی در زمینه های علمی را ایجاد کند، این فراخوان در یک جامعه کوچک دانشگاهی و علمی طنین انداز می شود که به شدت از میراث غنی و باستانی دستاوردهای علمی ایران آگاه است”

سرپرست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: سوتیتر این مقاله نیز اینگونه است که “اقتدار و مرجعیت علمی می تواند بازسازی شود، مگر با آشوب های سیاسی یا تحریم های بیشتر”

وی با بیان اینکه، افتخار می کنیم که رهبری عالی انقلاب اسلامی مسیر توسعه کشور را بر پایه علم و فناوری ترسیم کرده اند، افزود: باور ما نیز این است که تنها مسیر و کلید پیشرفت کشور و تنها نقطه ای که کشور می تواند از آن به برتری دست یابد، علم و فناوری است و بس.

دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: تنها نقطه ای که ما در کشور و البته در دنیا نسبت به جمعیت مان مزیت ویژه داریم، وجود نیروی انسانی توانمند، افکار بلند و دانشمندان و محققان و صنعتگرانی است که امروز تنها گوشه ای از دستاوردهای آنها را در این مکان مشاهده می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه، سیاست های کلان کشور نه در تعارف و کلام بلکه در عمل و در همه ابعاد و دستگاه ها باید به سمت نظام ملی نوآوری حرکت کند و رسوخ فناوری در همه عرصه ها باید باشد تا بتوانیم به آن اهدافی که برای کشور ترسیم کرده ایم، دست یابیم.

سرپرست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه، قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان که توسط دست اندرکاران همین حوزه طراحی شد و امسال قرار است اجرایی شود، یکی از آن بسترهایی است که می تواند رسیدن ما را به نظام ملی نوآوری و فناوری تضمین کند و سرعت ببخشد.

وی گفت: اگرچه ایده های نوآورانه ای که از شتابدهنده ها در مراکز رشد بیرون می آید و در مراکز رشد توسعه پیدا می کند، در پارک های علم و فناوری شکل می گیرند اما واقعیت این است که هنوز تا دستیابی به سهم واقعی از اقتصاد دانش بنیان و زیست بوم نوآوری و فناوری بسیار راه در پیش رو داریم.

دهقانی فیروزآبادی همچنین با بیان اینکه، ما باور داریم که به دلیل بخش عمده اقتصاد کشورمان دولتی است، تاکید کرد: به طور حتم اقتصاد دانش بنیان تحقق نخواهد یافت مگر آنکه نهادها و دستگاه های تاثیرگذاری همچون وزارتخانه های صمت، نفت، کشاورزی و سایر وزارتخانه های متولی حوزه های مختلف به شکل جدی پای حوزه علم و فناوری بیایند و این اتفاق باید به شکل جدی رقم بخورد.

وی در ادامه یکی از ویژگی های پارک های علم و فناوری را کالبدی و امتیازی دانست که شرکت ها جذب آنها می شوند و گفت: اینها به هر حال با یک کالبد شیک تری مواجه و از یک سری مزیت ها بهره مند می شوند، در کشور هم در طول سال های گذشته توسعه بسیار خوبی در حوزه زیرساخت ها اتفاق افتاده است.

سرپرست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: آن چیزی که در حال حاضر مورد نیاز است و دستگاه های کشور به عنوان متولیان اقتصاد کشور باید به آن توجه کنند این است که پارک های علم و فناوری باید محلی برای رفع نیازهای دستگاه های کشور باشند به طوری که وزارتخانه های صمت، نفت و کشاورزی و بهداشت و غیره برای رفع نیازها و رفع مسائل خود به پارک های علم و فناوری مراجعه کنند و رفع مسائل خود را از شرکت های دانش بنیان پیگیر شوند.

وی با تاکید بر اینکه، حوزه علم و فناوری باید یک تغییر و تحول نگرشی در برنامه های خود ایجاد کند، گفت: این حوزه بسیار جدی باید به دنبال بازارسازی های کلان در اقتصاد دانش بنیان باشد.

پارک‌های علم و فناوری

دهقانی فیروزآبادی افزود: در حال حاضر ایده های عرضه‌محور برای گرفتن بازار با سختی بسیاری مواجه هستند، به طوری که گردش مالی تمامی شرکت های فناور و دانش بنیان زیر نظر معاونت علمی و فناوری و سایر مراکز به اندازه مسوولیت اجتماعی چند شرکت بزرگ فولاد کشور نیست. لذا این اتفاقات و هزینه هایی که در این عرصه شکل گرفته است تنها می تواند کلیدی برای روشن کردن یک موتور بزرگ باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه، پارک ها باید دو کار بزرگ را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: نخست آنکه به شکل جدی نیازهای کشور را جلب کنند چراکه اگر تنها ۱۰ درصد نیازهای کشور و بازار ملی در اختیار پارک های علم و فناوری قرار گیرد، این مزیت نسبی آنقدر جذاب خواهد بود که سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های فناور خود در این فرآیند قرار می گیرند.

وی ماموریت دوم پارک های علم و فناوری را هم افزایی و هم رسانی همانند آن مدلی که در دنیا شکل گرفته است دانست و افزود: امروز ممکن است پارک های علم و فناوری بعضا از توانمندی های خود اطلاع نداشته باشند لذا نیازمندیم که این مجموعه ها فقط به عنوان شهر مدرن اقتصاد دانش بنیان نباشند بلکه به معنای واقعی یک زیست بومی باشند که شرکت ها تعامل و هم افزایی داشته باشند و با یکدیگر ترکیب شده و کنسرسیوم و مجموعه های بزرگ اقتصادی را تشکیل دهند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: هرچند استارتاپ های کوچک نقطه شروع اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند اما اقتصاد دانش بنیان تنها با استارتاپ ها شکل نمی گیرد بلکه یکی دیگر از انتظارات ما از پارک های علم و فناوری این است که این مجموعه ها محملی برای ترکیب شدن و کنسرسیوم شدن و جمعی برای شرکت های کوچک و متوسط عرصه علم و فناوری برای تشکیل اقتصاد بزرگ دانش بنیان باشند.

وی همچنین اظهار کرد: امروز محصولی امکان وجود در بازار خواهد داشت که دانش بنیان باشد. دانش تنها فیزیک، مکانیک و مواد نیست و دانش فروش، انبار، تولید، تامین مالی و مدیریت سازمان همه دانش محسوب می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا