کامپیوتر

ویندوز ۳۵ ساله شد

روز گذشته ویندوز ۳۵ ساله شد. این نرم افزار نخستین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، مایکروسافت ویندوز یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای جهان است که دیروز ۳۵ ساله شد.

ویندوز ۱.۰ در بیست نوامبر ۱۹۸۵ میلادی برای نخستین بار عرضه شد اما منتقدان فناوری آن را ضعیف ارزیابی کردند زیرا یک سیستم عامل نبود و بیشتر یک GUI اضافه شده به MS-DOS به حساب می‌آمد.

آغاز راه رابط کاربری گرافیکی

در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی، رسانه‌ها قابلیت‌های رابط کاربری گرافیکی (GUI) مبتنی بر ماوس و مولتی‌تسکینگ را به‌عنوان قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیز در نظر می‌گرفتند. جذابیت این تکنولوژی‌ها در آن زمان شبیه به اشتیاق فعلی برای واقعیت افزوده و شبکه‌های عصبی بود.

در دهه‌ی ۷۰ میلادی، کامپیوتر زیراکس آلتو سروصدای زیادی ایجاد کرده بود که می‌توان آن را نخستین کامپیوتر شخصی دانست. این کامپیوتر به لطف رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر ماوس جلب توجه زیادی کرد ولی به‌طور گسترده راهی بازار نشد. سپس شرکت زیراکس در سال ۱۹۸۱ کامپیوتر زیراکس استار را معرفی کرد که توانست این رابط کاربری جذاب را برای بخش بزرگتری از کاربران به ارمغان بیاورد.

با پیشرفت سرعت پردازنده و ظرفیت حافظه‌ی کامپیوترهای شخصی، بهره‌گیری از رابط کاربری گرافیکی برای کامپیوترهای ارزان‌تر امکان‌پذیر شد و همین موضوع تأثیر زیادی در افزایش جذابیت محیط‌های نرم‌افزاری داشت. در سال ۱۹۸۳، کامپیوتر ۱۰ هزار دلاری اپل لیسا معرفی شد که سیستم‌عامل آن مبتنی بر ماوس بود. در همین دوران، کامپیوترهای به نسبت ارزان‌قیمت IBM با سیستم‌عامل گرافیکی Visi-On پدیدار شدند.

گرایش عمومی به سمت رابط‌های کاربری گرافیکی، مایکروسافت را بر آن داشت تا در سال ۱۹۸۱ کار بر روی توسعه‌ی ویندوز را آغاز کند. این سیستم‌عامل در سال ۱۹۸۳ رسما معرفی شد و دو سال بعد یعنی ۱۹۸۵ به دست کاربران رسید. ویندوز ۱.۰ وقتی رسما عرضه شد سروصدای زیادی را ایجاد نکرد اما همین نسخه به پایه و اساس نسخه‌های بعدی تبدیل شد.

اما از آن زمان تاکنون ویندوز مسیر طولانی را طی کرده و نسخه‌های «۹۵» و «ایکس پی» آن شهرت یافتند. هرچند نسخه‌هایی دیگر مانند «ویستا» و «ویندوز ME» و «۸» چندان شهرت خوبی ندارند.

هرچند تمام نسخه‌های این نرم افزار محبوب نبوده اما در حال حاضر بیش از یک میلیارد دستگاه مجهز به سیستم عامل «ویندوز ۱۰» هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا